26.05.2017 — 11:44

Валерій Олійник: ОТГ довели свою спроможність самостійно вирішувати питання місцевого значення та нести відповідальність за прийняті рішення

Стан виконання в області Закону України “Про добровільне обʼєднання територіальних громад” обговорили 25 травня на розширеному засіданні колегії облдержадміністрації. Про те, як на Хмельниччині відбувається проведення реформи децентралізації доповів заступник голови облдержадміністрації Валерій Олійник.

Посадовець зазначив, що Хмельниччиною активно підтримано впровадження заходів з децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування. В області одній з перших в Україні розроблено та ухвалено рішенням сесії обласної ради від 28 травня 2015 року проект перспективного плану формування територій громад Хмельницької області, яким передбачалося утворення 54 спроможних об’єдна­них територіальних громад (далі – ОТГ).

У серпні 2015 року відповідно до Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” утворено 24 обʼєднані територіальні громади. У 22-х ОТГ 25 жовтня 2015 року відбулися перші вибори депутатів міських, селищних та сільських рад, а також відповідних міських, селищних, сільських голів. Такі ОТГ пройшли реєстрацію, отримали прямі бюджетні розрахунки та мають певні фінансові преференції, передбачені Бюджетним кодексом України та Державним бюджетом України.

Торік  утворено ще 5 обʼєднаних громад. Перші вибори депутатів місцевих рад та селищних/сільських голів відбулися 18 грудня 2016 року у Чемеровецькій селищній, Гуківській сільській Чемеровецького, Судилківській та Ленковецькій сільських ОТГ Шепетівського районів.

На 25 травня 2017 року на території області діє 26 ОТГ загальною площею 8649 кв.км. (42% площі області), до яких увійшли 249 базових рад, 570 населених пунктів з населенням 342170 осіб або 26,4% від населення області.

Валерій Олійник зазначив, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08 вересня 2015 року № 924-р “Про затвердження перспективного плану формування територій громад Хмельницької області”, з урахуванням внесених у подальшому змін, затверджено перспективний план формування територій громад області, яким передбачено утворення 46 об’єднаних громад загальною площею 16,6 тис.кв. кілометрів. Територію у 4,0 тис.кв.км на сьогоднішній день не віднесено до територій конкретних громад.

При цьому не затверджено план утворення обʼєднаних громад у Ярмолинецькому районі, залишається не розподіленою на громади значна територія Городоцького, Камʼянець-Подільського та Хмельницького районів. Не охоплено об’єднаними громадами від 3-х до 6-ти сільських рад на території Волочиського, Дунаєвецького, Полонського, Новоушицького, Чемеровецького районів.

У березні поточного року внесено зміни до Закону України “Про добровільне обʼєднання територіальних громад”, які стосуються можливості добровільного приєднання до вже утворених об’єднаних громад, утворення об’єднаних громад, розташованих на території суміжних районів, а також навколо міст обласного значення.

У звʼязку із цим облдержадміністрація звернулася до Центральної виборчої комісії (далі – ЦВК) щодо призначення перших місцевих виборів та оголошення їх виборчого процесу у Грицівській селищній ОТГ Шепетівського району, утвореній у 2016 році, до складу якої увійшли 3 сільські ради суміжного Полонського району.

В утворених у 2015 році Нетішинській та Славутській міських ОТГ Центральною виборчою комісією не було знайдено законодавчих підстав для призначення перших виборів. За розʼясненнями Мінрегіону та ЦВК у звʼязку із тим, що за останні 2 роки змінились голови окремих сільських рад, обрано нових депутатів, процедуру утворення обʼєднаних громад навколо міст Славута та Нетішин необхідно проводити з початку.

Валерій Цезарович констатував, що на сьогодні не утворено жодної ОТГ у Білогірському, Віньковецькому, Деражнянському, Ізяславському, Красилівському, Старокостянтинівському, Теофіпольському та Ярмолинецькому районах.

Враховуючи прийняті у грудні 2014 року Верховною Радою України зміни до Податкового та Бюджетного кодексів України, розширено права місцевих органів влади, їм надано бюджетну самостійність, а також збільшено перелік доходів, які зараховуються до місцевих бюджетів. Це забезпечило реальний ріст ресурсу місцевих бюджетів та підвищило рівень їх фінансової спроможності.

Позитивна динаміка виконання місцевих бюджетів області за 2015-2016 роки на практиці підтверджує ефективність розпочатих реформ децентра­лізації фінансових ресурсів держави.

Торік до загального фонду доходів ОТГ надійшло 555,6 млн.грн. податків, зборів та обов’язкових платежів (без урахування міжбюджетних трансфертів) або 15,5% у зведеному бюджеті області. Ними забезпечено виконання планових показників на 111,4%, понадпланово отримано 57,0 млн. гривень. Ріст доходів у співставних умовах до 2015 року становив 53,3% або 193,3 млн. гривень.

Враховуючи, що 60% податку на доходи фізичних осіб стало поступати до бюджетів ОТГ, цей податок зайняв значну питому вагу в їх загальних надходженнях – 49,3 відсотка. За 2016 рік надходження податку становить 273,7 млн.грн. або 112,1% до планових призначень на рік. Темп приросту становив 52,3% або 94,0 млн. гривень.

У 2015 році запроваджено таке джерело надходжень місцевих бюджетів, як акцизний податок на роздрібний продаж підакцизних товарів. У минулому році з цього джерела до місцевих бюджетів області надійшло 335,3 млн.грн., що на 138,3 млн.грн. або на 70,2% більше ніж у 2015 році. Частка цього податку у загальних надходженнях місцевих бюджетів становить 9,4%, що робить його четвертим за обсягом податковим джерелом. У тому числі до бюджетів ОТГ надійшло 65,1 млн.грн., що на 28,7 млн.грн. або на 78,7% більше надходжень 2015 року.

19 ОТГ отримують з державного бюджету базову дотацію, 2 бюджети затверджено з реверсною дотацією (Гуменецька, Розсошанська сільські), 1 бюджет затверджено без дотації та реверса (Волочиська міська).

Найбільше фінансово залежною від державного бюджету є Китайгородська сільська ОТГ – 43% у доходах громади становить базова дотація.

Тенденція щодо збільшення ресурсу місцевих бюджетів, у тому числі бюджетів обʼєднаних громад по доходах, зберігається і у поточному році.

У січні-квітні 2017 року до загального фонду місцевих бюджетів області надійшло 1427 млн.грн., що на 445,0 млн.грн. або на 45,3% більше ніж у  відповідному періоді минулого року. Обсяг надходжень загального фонду бюджетів об’єднаних громад зріс ще більшими темпами – на 50,9% або 81,9 млн. гривень.

Отримання потужного фінансового ресурсу від держави у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури ОТГ в обсязі 216,37 млн.грн. сприяло реалізації у громадах низки важливих для її мешканців інфраструктурних проектів. Обсяг освоєння коштів становить 204,2 млн.грн. або 94,4% від загальної суми субвенції.

ОТГ довели свою спроможність самостійно вирішувати питання місцевого значення та нести відповідальність за прийняті рішення. Ними впроваджено 195 проектів.

Серед кращих – Берездівська, Ганнопільська, Гуменецька, Колибаївська сільські, Війтовецька, Наркевицька, Новоушицька, Сатанівська, Староси­нявська селищні, Волочиська, Дунаєвецька, Полонська міські громади, які довели, що здатні самостійно господарювати на своїх територіях.

Водночас, через неефективне управління фінансами, прорахунки в організаційній роботі по освоєнню коштів субвенції громадами до державного бюджету повернуто понад 12,0 млн. гривень.

Найнижчий рівень використання коштів державного бюджету по таких ОТГ:

Маківська сільська – до бюджету повернуто 4,5 млн.грн.;

Гвардійська сільська – повернуто 2,7 млн.грн.;

Чорноострівська селищна – не освоєно 1,2 млн.грн.;

Лісовогринівецька сільська – 828,0 тис. гривень.

Обласною державною адміністрацією надавалася методична, консуль­таційна, організаційна допомоги щодо утворення, становлення та діяльності ОТГ.

У 2015-2016 та поточному роках проведено низку заходів, нарад, семі­нарів, конференцій, виїздів у громади з питань виборів, реєстрації, передачі повноважень та майна, формування бюджетів, отримання і використання субвенцій тощо.

У листопаді 2015 року підписано Меморандум про взаєморозуміння між Інститутом громадянського суспільства та Хмельницькою обласною держав­ною адміністрацією про спільну діяльність з реалізації проекту підтримки об’єднаних громад у Хмельницькій області як у пілотному регіоні. Органі­заційна, методична та фінансова допомога області для впровадження заходів з децентралізації влади у різних сферах надається Офісом Ради Європи в Україні, експертами GIZ Бюро в Україні з питань управління публічними фінансами Швейцарсько-українського проекту “Підтримка децентралізації в Україні” DESPRO, проектів “Експертна та інформаційна підтримка процесу реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні”, U-LEAD.

Крім цього, громади та громадські організації області працюють у різних проектах за підтримки Програми Розвитку ООН “Місцевий розвиток, орієнтований на громаду”, “Національний фонд демократії” (NED, США), проекту USAID “Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (ПУЛЬС)”, Польсько-Канадської програми підтримки демократії, фонду “Відродження” та проекту ЄС “Підтримка регіонального розвитку в Україні”.

В обласному Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації праців­ників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій у 2015-2016 роках та поточному році за професійними програмами та за програмами тематичних короткострокових семінарів здійснено навчання майже 600 керівників та працівників виконавчих органів рад, обраних ОТГ області.

У рамках проекту “Староста об’єднаної територіальної громади та гро­мадськість: виклики сьогодення”, який у 2017 році реалізується Хмельницьким центром спільно з Хмельницькою обласною державною адміністрацією, Хмельницькою обласною радою за сприяння Представництва Фонду Ганса Зайделя в Україні, протягом березня-травня проведено 6 семінарів, в яких взяли участь 172 старости ОТГ.

На завершення, Валерій Олійник констатував, що якщо у 2015 році Хмельниччина була одним із лідерів процесу децентралізації та утворення обʼєднаних громад, то на цей час в інших областях активніше відбуваються процеси об’єднання громад, проводяться перші вибори, а наші міські, селищні та сільські ради втрачають час і кошти, вагаючись, щодо обʼєднання.

“Сьогодні необхідно активізувати роботу з доопрацювання перспек­тивного плану формування територій громад області, забезпечити надання організаційної та методичної допомоги з питань утворення ОТГ та приєднання сільських рад до вже утворених об’єднаних громад. До проведення заходів потрібно залучати громадські організації, депутатів місцевих рад, засоби масової інформації,” – наголосив заступник голови облдержадміністрації.