02.06.2017 — 18:28

Відбулося чергове засідання обласної комісії з ТЕБ і НС

2 червня під головування заступника голови облдержадміністрації відбулося  засідання обласної комісії з ТЕБ і НС. У засіданні взяли участь члени обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, керівники окремих відомств, установ області, представники ВП «Хмельницька АЕС», командири окремих військових частин, розміщених на території області. Також у селекторному режимі участь в роботі взяли голови районних державних адміністрацій і міські голови(міст обласного значення).

На порядок денний засідання комісії були винесені такі питання: про стан підготовки місць масового відпочинку на водних об’єктах області до купального сезону; про забезпечення безпеки відпочинку дітей в дитячих закладах оздоровлення і відпочинку та стан протипожежного захисту і підготовка закладів освіти до 2017-2018 навчального року; про стан організації заходів забезпечення техногенної і пожежної безпеки на ВП «Хмельницька АЕС» та про стан технологічної і пожежної безпеки на базах (арсеналах) зберігання боєприпасів.

Розпочинаючи розгляд першого питання, Володимир Кальніченко констатував, що статистика загиблих залишається практично на одному рівні. З початку поточного року на водних об’єктах області загинуло 12 осіб проти 11 за аналогічний період минулого року. Найбільше людей загинуло у Ізяславському та Кам’янець-Подільському районах – по 3 людини, в Чемеровецькому районі – 2 людини. І це при тому що купальний сезон ще навіть не розпочався. Посадовець зазначив, що й надалі основними причинами загибелі є порушення елементарних правил поведінки на воді.

Більш детально про заходи, що вживаються в області для підготовки до масового відпочинку на водних об’єктах області до купального сезону  поінформували присутніх Євген Данилюк, начальнику управління з питань цивільного захисту населення облдержадміністрації, та  Ігор Баланюк, начальник управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в області.

У селекторному режимі учасники засідання заслухали інформацію від керівників окремих райдержадміністрацій, де склалась незадовільна ситуація з функціонуванням комунальних аварійно-рятувальних станцій на воді.

Наступне питання порядку денного, що було заслухане на засіданні – це забезпечення безпеки відпочинку дітей в дитячих закладах оздоровлення і відпочинку та стан протипожежного захисту і підготовка закладів освіти до 2017-2018 навчального року.

Володимир Ілліч підкреслив, що організація літнього оздоровчого процесу для дітей – це наразі одне із найважливіших питань. Він поінформував, що цього року в області планується функціонування 193 закладів оздоровлення та відпочинку для дітей, у тому числі 166 з денним перебуванням дітей (при школах), 9 наметових містечок, 7 стаціонарних закладів, з яких 2 санаторного типу.

Відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації від «Про підготовку до оздоровчої кампанії «Літо-2017» створено оперативний штаб з питань готовності закладів до сезону оздоровлення.

Разом з тим, Володимир Кальніченко констатував, що на даний час існує ряд недоліків в протипожежному захисті об’єктів літнього відпочинку та оздоровлення дітей.

Детальніше про епідемічну ситуацію у І кварталі 2017 року в Хмельницькій області та стан готовності закладів оздоровлення та відпочинку до оздоровчого сезону 2017 року доповів Ігор Баланюк.

Зокрема, посадовець зазначив, що в І кварталі 2017 році в області, серед людей не було зареєстровано випадків висипного, черевного тифу, поліомієліту, дифтерії, малярії, холери, сказу. Показники захворюваності, по більшості нозологій, знаходились на рівні або нижчі державних. Але, не дивлячись на це, на сьогодні, епідемічна ситуація в області оцінюється як нестійка: хоча рівень захворювання людей на інфекційні хвороби не перевищує середні багаторічні показники, проте, є сприятливі умови для поширення цих хвороб.

Проаналізувавши показники захворюваності на гострі кишкові інфекції  в області за І квартал 2017 року, Держпродспоживслужба відзначає ріст захворюваності майже по всіх нозологіях. Рівень захворюваності на ентерити, коліти, гастроентерити,  харчові токсикоінфекції, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, збільшився на 14,2%, як за рахунок захворюваності з встановленим етіологічним чинником (на 16,4%), так і за рахунок захворювань, викликаних невстановленими збудниками (на 5,9%). Найвищі рівні захворюваності по сумі гострих кишкових інфекцій в м.Хмельницький – 118,7 на 100 тис.нас., Нетішин – 105,6 на 100 тис.нас., Ізяславському – 122,6 на 100 тис.нас., Шепетівському – 92,9 на 100 тис.нас. районах, при середньо обласному показнику 62,4 на 100 тисяч населення. За результатами епідеміологічних розслідувань вогнищ інфекційних захворювань встановлено, що головними шляхами передачі гострих кишкових інфекцій є харчовий, та контактно – побутовий.

В квітні поточного року зареєстровано спалах харчової токсикоінфекції серед дітей навчально-виховного комплексу м.Хмельницького, викликаний золотистим стафілококом. Постраждало 14 дітей молодших класів закладу.  Порушення санітарних норм та правил на харчоблоці та технології приготування їжі були основними причинами спалаху. Обставинами, що сприяли виникненню спалаху були недотримання правил особистої гігієни працівниками харчоблоку, порушення дезрежиму, що підтверджували результати лабораторних досліджень.  Серед персоналу харчоблоку виявлені носії St. Аureus, які, ймовірно, були джерелами збудника інфекції. Матеріали по факту виникнення спалаху подано в місцеву прокуратуру, відкрито кримінальне провадження.

На сьогодні, однією з найбільш актуальних проблем є ротавірусна інфекція. Рівень захворюваності на яку зріс у І кварталі поточного року, в порівнянні з аналогічним періодом минулого, на 51,2% і становить 20,1 на 100 тис.населення. Найвищі рівні захворюваності відзначаються у м. Хмельницький,  Нетішин та Старосинявському районі. В травні поточного року зареєстровано спалах ротавірусної інфекції у м.Хмельницький. Захворіло 5 дітей дитячого дошкільного закладу. Недотримання вимог чинного санітарного законодавства, призвело до поширення захворювання в закладі.

Незважаючи на зниження рівня захворюваності на сальмонельоз по області загалом (показник за І квартал поточного року становить 3,3 на 100 тис.нас), у таких районах як Шепетівський, Віньковецький, Волочиський рівні захворюваності перевищують середньообласний в 4 рази і становлять відповідно 14,4 на 100 тис.нас, 12, 3 на 100 тис.нас., 11, 7 на 100 тис.нас.

Інша серйозна проблема, яка має місце – вірусний гепатит А. Епідемічний прогноз щодо цієї інфекційної хвороби несприятливий, оскільки поодинокі випадки, які реєструються сьогодні, можуть перерости у спалахи, з десятками й сотнями захворілих осіб.

Так, після тривалого благополуччя населення області, коли реєструвались поодинокі випадки захворюваності, розпочався черговий періодичний підйом. У 2016 році зареєстровано вже 88 випадків гепатиту А, проти 23 у 2015 році. А в І кварталі 2017 року – 11 випадків, тоді як за аналогічний період минулого року – 1. Найбільш ураженими є Кам’янець-Подільський район та м.Кам’янець-Подільський.

Кишкові інфекції завдають значних економічних збитків, пов’язаних з витратами на лікування хворих, їх реабілітацію, тимчасовою втратою працездатності, проведення профілактичних та протиепідемічних заходів.

Ситуація із захворюваністю, значною мірою, пов’язана з грубими порушеннями санітарних норм та правил на об’єктах водопостачання, харчової промисловості, громадського харчування, торгівлі, дитячих навчально-виховних та оздоровчих закладів, відсутності відповідальності суб’єктів господарювання перед споживачами за безпечність продукції, яку вони виготовляють та реалізують, послугами, які надають, системними ігноруваннями вимог санітарного законодавства, низьким рівнем гігієнічних знань у працівників та недостатнім рівнем санітарної культури населення.

Відсутність дієвих механізмів контролю за реалізацією державної політики у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, здійснення нагляду безпосередньо на об’єктах, уже призводить до вкрай негативного результату, а тому, захворюваність по багатьох нозологіях з кожним роком невпинно зростає.

На жаль, на сьогодні законодавчо встановлений мораторій не дозволяє нам здійснювати планові перевірки об’єктів, а тому, на нашу думку Ігора Михайловича, виходом із цієї ситуації є створення при райдержадміністраціях, міськвиконкомах, об’єднаних територіальних громадах, сільських радах комісій із представників різних зацікавлених служб та відомств по обстеженню об’єктів з метою дотримання на них вимог санітарного та іншого законодавства.

Ігор Баланюк наголосив, що  керівники усіх рівнів мають чітко усвідомити важливість організації заходів, спрямованих на стимулюванні власників об’єктів, що становлять підвищений ризик в епідемічному відношенні, дотримуватись вимог законодавчо-нормативних документів, запорукою цього є здоров’я населення.

Також він зазначив, що з метою утримання благополучної епідемічної ситуації в літній період,  проведення оздоровчої кампанії без епідемічних ускладнень, необхідно прикласти всіх зусиль для забезпечення належного функціонування закладів оздоровлення та відпочинку в області. На сьогодні, одне з найважливіших питань – організація літнього оздоровчого процесу для дітей. Для вирішення питань підготовки та функціонування закладів в оздоровчий період 2017 року вже проведено низку організаційних заходів: чисельні наради, позапланові засідання комісії з питань ТЕБ та НС, засідання круглого столу за участю спеціалістів управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Держпродспоживслужби в області, Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, ГУ ДСНС України в  області, керівників закладів оздоровлення.

Частина керівників відповідально підійшли до підготовки закладів оздоровлення: «Еко-Ленд» Кам’янець-Подільського р-ну, «Чайка» Летичівського р-ну, «Джерельце» Ярмолинецького р-ну. Однак, у більшості закладів, з року в рік ремонти затягується і всі підготовчі роботи проводяться в останні дні перед заїздом дітей.

Контрольні обстеження закладів оздоровлення та відпочинку дітей, які були проведені з 17 по 19 травня та 30 травня 2017 року, тобто, за день – два до заїзду дітей, показують, що в окремих із них було виявлено ще цілий ряд порушень санітарних норм та правил, які не дають змогу комісійно підписати акти прийомки оздоровчих таборів до експлуатації, В основному в усіх закладах фіксувались недоліки як по підготовці територій, літніх та внутрішніх туалетів, душових, об’єктів водопостачання,  так і приміщень спальних кімнат (підлога, вікна, меблі, матраци, постільна білизна) підготовці харчоблоків, забезпечення їх технологічним та холодильним обладнанням, посудом, а також створення  належних умов для миття посуду; забезпеченості медичними препаратами, миючими та дезінфікуючими засобами, обслуговуючим персоналом, тощо. За результатами комісійних об’їздів фахівцями Держпродспоживслужби керівникам цих закладів надано перелік зауважень по кожному із них, які необхідно виконати до початку оздоровчого періоду.

В найближчому майбутньому, для покращення санітарно – технічного стану закладів оздоровлення та відпочинку дітей необхідно: реконструювати харчоблок, медичний блок, пральну кімнату в таборі «Калинівка» Старокостянтинівського р-ну; провести ремонтні роботи санвузлів у приміщенні спального корпусу №4, та надвірного туалету в таборі «Чайка» Летичівського р-ну; реконструювати спальні та душові кімнати і встановити внутрішні туалети в таборі «Подолянчик» Красилівського р-ну; замінити ліжка та тумбочки в таборі «Дністровська Чайка»; обладнати туалети та кімнати гігієни в спальних приміщеннях табору «Світанок» Ізяславського району; провести ремонт твердого покриття території табору «Еко-Ленд» Кам’янець-Подільського району.

Ігор Баланюк акцентував увагу присутніх на необхідність укладення договорів та наявності необхідних документів з постачальниками харчових продуктів, а також їх безпечність та якість.

Станом на 02 червня 2017 року підписані комісійні Акти прийомки дитячих оздоровчих таборів – «Еко-Ленд»,  «Дністровська Чайка» Кам’янець-Подільського району та «Чайка» м.Хмельницького. Ці заклади розпочинають свою роботу з початку місяця. Всі інші – з середини червня, на даний час в них продовжуються підготовчі роботи.

Щодо стану готовності таборів з денним перебуванням дітей, то по більшості районів створені комісії та обстежено всі заклади. Проте, не обстежено всі заклади у м.Хмельницький, Волочиському, Шепетівському, Чемеровецькому районах. А в  Берездівській та Ганнопільській громадах Славутського району комісії по обстеженню таборів з денним перебуванням дітей навіть не створені.

Вкотре посадовець наголосив, що за дотримання вимог всіх діючих нормативних документів, у т.ч. за матеріально-технічний стан, умови перебування, організацію харчування  тощо несуть відповідальність керівники та власники установ та організацій, на балансі яких утримуються заклади оздоровлення та відпочинку.

Про стан забезпечення безпеки відпочинку дітей в дитячих оздоровчих закладах присутнім доповів начальник управління Держпраці в області Олексій Глушаков.

Зокрема, посадовець зазначив, що впродовж 17-19 травня 2017 року робочою групою з обстеження готовності дитячих закладів оздоровлення області за участю представників Управління Держпраці проведено обстеження дитячих закладів оздоровлення та відпочинку щодо дотримання суб’єктами господарювання вимог законодавства у сфері охорони праці, гігієни праці, а також стану готовності таборів до літнього оздоровлення дітей.

Під час обстеження робочою групою дитячих закладів оздоровлення та відпочинку Хмельницької області щодо стану підготовки до проведення літньої оздоровчої кампанії було виявлено низку порушень законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці.

На момент обстежень більшістю закладами не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок. Електроустановки не укомплектовані випробуваними засобами захисту відповідно до норм комплектування.

Працівникам не роз’яснені їх права і обов’язки та не проінформовані під розписку про умови праці, наявність на робочому місці, де вони будуть працювати, небезпечні і шкідливі виробничі фактори, які ще не усунуто, та можливі наслідки їх впливу на здоров’я, їх права на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства і колективного договору.

Також, працівники не ознайомлені з правилами внутрішнього трудового розпорядку та колективним договором. Не проінструктовані з охорони праці, виробничої санітарії, гігієни праці.

Не організоване проведення попереднього (при прийнятті на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, а також щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року.

На момент обстеження робочою групою, окрім закладу «Еко-ленд», не призначено директорів дитячих оздоровчих закладів. У деяких закладах не проведено профілактичні вимірювання та випробування електроустановок (виміри опору ізоляції та заземлюючих пристроїв).

Також виявлені й інші порушення, зокрема відсутній дозвіл на виконання робіт та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, акти про допуск атракціонів до експлуатації, експлуатаційна документація на них . Не призначені працівники, відповідальні за безпечну експлуатацію і утримання в справному стані атракціонів. Працівники закладу не проходять інструктаж на I групу допуску з електробезпеки з записом в журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці, щодо.

Олексій Олександрович повідомив, що на даний час усі заклади перебувають на завершальному етапі підготовки до проведення оздоровчої кампанії. Лише після повного усунення виявлених порушень законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці та гігієни праці можливе заселення дітей.

Підсумовуючи дане питання, Володимир Кальніченко звернув увагу керівників відповідних структурних підрозділів, голів райдержадміністрацій та виконавчих комітетів міст обласного значення на необхідність створення та дотримання належних умов перебування дітей у закладах,  забезпечення закладів водою гарантованої якості, наявністю достатньої кількості холодильного та технологічного обладнання, організації безпечного, якісного та повноцінного харчування, медичного обслуговування, наявності допусків до роботи у працівників оздоровчих закладів.

Під час обговорення стану організації заходів забезпечення техногенної і пожежної безпеки на ВП «Хмельницька АЕС» Володимир Ілліч нагадав,  що Хмельницька АЄС є головним об’єктом, який несе найбільше техногенне навантаження в нашій області.

За інформацією управління цивільного захисту населення, в зоні спостереження «Хмельницької АЄС» розташовано 125 населених пунктів, у тому числі міста Нетішин, Славута, Ізяслав та 122 сільські населенні пункти в межах Білогірського, Ізяславського, Славутського та Шепетівського районів із загальною чисельністю населення біля 134,6 тис. осіб.

Питання забезпечення техногенної і пожежної безпеки на ВП «Хмельницька АЄС» не розглядалось на засіданні комісії ТЕБ і НС більше 2-х років, а питання є доволі актуальне, як в плані забезпечення технологічної безпеки на самій АЕС, так і в плані організації заходів місцевими органами влади, щодо реагування при виникненні надзвичайної ситуації.

На даний час існує ряд заходів, запропонованих приписом ДСНС України, виконання яких не завершено. Зокрема, не вирішено питання щодо до забезпечення працівників ВП ХАЕС засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин та аварійних груп, бригад засобами захисту шкіри типу Л-1, не виконується Програма підвищення рівня технічного забезпечення підрозділів ДСНС, які охороняють ВП ХАЕС.

Актуальне питання щодо створення (побудови) захисної споруди цивільного захисту так як, місткість 3 захисних споруд проммайданчика ВП ХАЕС не дозволяє захистити персонал найбільшої працюючої зміни станції.

Детальніше про стан організації заходів забезпечення техногенної і пожежної безпеки на ВП «Хмельницька АЄС» членів комісії поінформував помічник генерального директора начальнику управління аварійного реагування ВП «Хмельницька АЄС» Сергій Дубина.

На завершення засідання було обговорено питання про стан технологічної і пожежної безпеки на базах і (арсеналах) зберігання боєприпасів».

На даний час на території області розташовано 3 об’єкти арсенального типу, на яких зберігаються десятки тисяч умовних вагонів боєприпасів. У зонах можливого ураження навколо зазначених об’єктів знаходиться 19 сільських населених пунктів, 2 міста обласного значення. У зазначених населених пунктах, зонах можливого ураження у разі скоєння надзвичайної ситуації проживає більше 18 тисяч чоловік.

“Ймовірність виникнення подій на зазначених об’єктах надто висока, – сказав Володимир Кальніченко. – Ми пам’ятаємо, що в нас в області вже виникали надзвичайні ситуації пов’язані з базами зберігання боєприпасів (травень 2005 року – на базі в селі Цвітоха Славутського району та березень 2010 року – на території Центру утилізації боєприпасів в селі Грузевиця Хмельницького району). І лише завдяки оперативним та мужнім діям підрозділів ГУ ДСНС ці ситуації вдалося максимально швидко ліквідувати.”

Зважаючи на нещодавні події на 65 арсеналі ЗСУ (м.Балаклія Харківської області), заступник голови облдержадміністрації акцентував увагу присутніх на надзвичайній важливості питання техногенної та пожежної безпеки даних об’єктів, а також належної організації оповіщення населення та проведення евакуації при виникненні надзвичайної ситуації.

Учасники засідання заслухали інформацію командирів військових частин А-1358 (с. Цвітоха, Славутського району), А-3013 (с. Грузевиця, Хмельницького району), начальника центру «УОС-ДМ» ДП «Укроборонсервіс» та  начальника філії – заступника командира військової частини А-2467 (с.Шпиченці, Деражнянського району) щодо стану техногенної і пожежної безпеки на арсеналах зберігання боєприпасів.

Підсумовуючи обговорення, Володимир Кальніченко звернув увагу командирів військових частин, голів райдержадміністрацій, на території на яких вони розташовані, на необхідність забезпечення тісної взаємодії при організації заходів направлених на попередження виникнення надзвичайних ситуацій і особистому контролі за вирішенням тих проблемних питань, які були озвучені.

За результатами засідання прийнято відповідні рішення.