25.07.2017 — 18:26

Олег Фасоля: Сьогодні першочерговим завданням є забезпечення надання якісних освітніх послуг

Для забезпечення якісної освіти в області сформовано розгалужену мережу навчальних закладів, серед яких 783 дошкільних, 756 загальноосвітніх, 28 професійно-технічних, 31 вищий. Про це на розширеному засіданні колегії облдержадміністрації повідомив директор Департаменту освіти і науки Олег Фасоля.

Посадовець зазначив, що на утримання всіх установ та закладів освіти у 2017 році передбачено 3953,9 млн.грн., у тому числі 1858,6 млн.грн. освітньої субвенції на оплату праці педагогічним працівникам загальноосвітніх навчальних закладів, а також професійно-технічних у частині надання повної загальної середньої освіти.

Відбулися зміни у мережі навчальних закла­дів. Торік відкрито та вве­дено в дію 8 дошкільних навчаль­них закладів, у тому числі 5 – у складі навчально-виховних комплексів, відновлено роботу 1, реконструйовано та добудовано 5, відкрито 22 додаткові групи у функціонуючих закладах. Усього створено 920 додаткових місць для дітей дошкільного віку, найбільше у м. Хмель­ниць­кий, Полонській міській, Гуменецькій сільській, Летичівській селищній об’єд­наних територіальних громадах, Красилівському районі.

Цьогоріч на Хмельниччині відкрито новобудову – Смотрицький до­шкільний навчальний заклад Дунаєвецького району; у присто­сованому примі­щенні – Печеський дошкільний навчальний заклад Лісовогрині­вецької ОТГ, Морозівський навчально-виховний комплекс у Старокостянтинів­ському райо­ні; відновлено роботу Рогізнянського дошкільного навчального закладу Китайгородської ОТГ; реконструйовано – у с. Гриценки Красилівського райо­ну. Усього створено 95 додаткових місць, 38 з них в об’єднаних терито­ріальних громадах. Дошкільні навчальні закла­ди області відвідують 47,5 тис. дітей. Завдяки проведеній роботі за останні 2 роки скорочено чергу до цих закладів більше ніж на 2 тис. дітей.

Дуже важливим завданням Олег Іванович назвав створення у дитячих садках умов для дітей з особливими освітніми потребами, де б разом з освітніми послугами діти отри­мували корекційно-оздоровчу та лікувально-профілактичну допо­могу. У 2017 ро­ці 3,2 тис. вихованців перебувають у 191 спеціальних та сана­торних групах. Найбільше таких груп створено у містах Хмельниць­кий, Кам’янець-Поділь­ський, Старокостянтинів, Нетішин. У 16 дошкільних нав­чальних закладах запроваджено інклюзивну освіту. У минулому навчальному році функціону­вало 30 інклюзивних груп, у яких виховувалося 55 дітей з особливими освіт­німи потребами, що не у повній мірі за­довольняє потреби дітей цієї категорії.

Окремо очільник Департаменту освіти і науки зупинився на питанні оптимізації мережі навчальних закладів, оскільки це питання є дуже болючим для мешканців невеликих сіл і викликає в суспільстві значний резонанс. За словами посадовця, в області функціонує 276 шкіл або 36,5% від загальної їх кількості з малою наповнюваністю. На 17 липня закрито 4 школи (Волочиська міська ОТГ – 2, Гуменецька сільська ОТГ – 1, м. Кам’янець-Подільський – 1); реорга­нізовано 32 школи, із них 11 – на пониження ступеня (по 1 у Віньковецькому, Ше­петівському, Ярмолинецькому районах, Волочиській, Полонській міських, Меджибізькій селищній, Дунаєвецькій міській – 2, Судил­ківській сільській – 3 об’єд­наних територіаль­них громадах).

Замість моделі “школа на кожне село” поступово запроваджується си­стема опорних шкіл та їхніх філій, які мають не лише забезпечити якісну освіту, а й стати ядром сільської громади. З минулого нав­чального року функціонують 4 опорні заклади з 11-ма філіями. На 17 липня у Віньковець­кому, Городоцькому районах та Гуменецькій, Судилківській сільських, Сата­нівській, Чемеро­вецькій селищних, Дунаєвецькій міській об’єднаних терито­ріальних громадах створено 8 опорних шкіл. Наразі приводяться у відпо­відність уста­новчі документи навчальних закладів.

До 01 вересня 2017 року планується створити ще 5 опорних навчальних закладів (Хмельницький район – 2, Деражнянський – 1, Ізяславський – 1, Кра­силівський – 1); закрити 12 загальноосвітніх навчальних закладів, із них 9 – ЗОШ І-ІІ ступенів, 1 – ЗОШ І ступеня, 1 – ЗОШ І-ІІІ ступенів та 1 – ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів; реорганізувати – 78, з них 50 із пониженням ступеню.

Питання оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів не знайшло підтримки у Берездівській сільській, Старосинявській, Дунаєвецькій селищних ОТГ, Ізяславському, Теофіпольському районах, частково підтри­ма­но у Меджи­бізькій ОТГ, Кам’янець-Подільському, Ярмолинецькому районах.

У Війтовецькій, Летичівській, Понінківській, Наркевицькій селищних, Ганнопільській, Гвардійській, Гуківській, Ленковецькій, Лісовогринівецькій, Маківській, Розсошанській сільських ОТГ, Дунаєвецькому, Новоушицькому, Чемеровецькому райо­нах питання оптимізації навчальних закладів взагалі не розглядалося.

Середня кількість учнів на 1 загальноосвітній навчальний заклад по об­ласті торік становила 171 особу, завантаженість шкіл – 53 відсотки.

Багато шкіл, розташованих у гарних великих приміщеннях, заповнені усього на 10-20%, зокрема у: Порохнянський НВК І-ІІ ст. Війтовецької ОТГ (325 місць, навчається 7 дітей) – заповнено на 5%;

Великокарабчиївська та Новопорічанська ЗОШ І ст. Городоцького району (по 150 місць) – заповнені, відповідно, на 6 та 7%;

Супрунковецький НВК І-ІІ ст. Гуменецької ОТГ (320 місць) – на 6%;

Авратинська ЗОШ І-ІІІ ст. Волочиської ОТГ (300 місць) – на 8%;

Жабинецька ЗОШ І-ІІ ст. Чемеровецького району (280 місць) – на 9%;

Ставичанський НВК І-ІІ ст. Берездівської ОТГ (300 місць) – на 13%;

Отроківська І-ІІІ ст. (560 місць) і Глибочанська І-ІІ ст. (220 місць) – по 14%, Песецька І-ІІ ст. (320 місць) ЗОШ – 15% Новоушицької ОТГ;

Хоняківський НВК І-ІІІ ст. Ганнопільської ОТГ (320 місць) – 16 відсотків.

Саме через це відбувається  неефективне ви­користання бюджетних коштів. Вартість утримання одного учня по об­ласті становить 113% від нормативного показ­ника, а у Війтовецькій – 157%, Старосинявській – 145,9%, Наркевицькій – 135%, Чорноострівській – 129% селищних, Китайгородській – 138%, Лісово­гринівецькій – 130% сільських, Полонському районі – 129% від норматив­ного показника.

Як наслідок, в окремих районах не виплачується у повному розмірі надбавка за прес­тижність педагогічної праці. А в Дунаєвецькому, Полон­ському, Славутському, Ярмолинецькому районах, Дунаєвецьких міській і селищній, Маківській сільській та Чемеровецькій селищній ОТГ така надбавка виплачується усього у розмірі 5% до ставки.

Торкаючись питання забезпечення в області освітянськими кадрами, Олег Івагович повідомив, що станом на 15 лип­ня є 109,7 вакансій, найбільший попит на вчителів математики, фізики, інформатики та іноземних мов. Вакансії, в основному, мають місце у навчальних закладах з малою наповнюваністю учнів у відда­лених населених пунктах. Переважно саме учні таких навчальних закладів за результатами ДПА у формі ЗНО мають найнижчі показники за якістю внаслідок низької конкурентності освітнього середовища.

Цьогоріч з місцевих бюджетів на підготовку закладів освіти до роботи в новому навчальному році із запланованих 31,6 млн.грн. на 01 липня освоєно 7,2 млн. гривень.

Особливу увагу, за словами головного освітянина області, приділяють енергозберігаючим заходам. Так,  у 2017 році переведено на альтер­нативні види палива котельні у 13 школах, відремонтовано 135 п/м зовнішніх тепломереж, у 9-ти школах внутрішню систему опалення, 166 п/м зовнішніх та 133 п/м внутрішніх водомереж, 60 п/м каналізаційних мереж, капітально відремонтувати 2480 п/м зовнішніх тепломереж, внутрішню систему опалення у 10-ти школах. До кінця поточного року планується замінити газове опалення ще у 24-х школах.

У 4-х школах проведено утеплення фасадів, потребує такого утеплення ще 81 загальноосвітня школа (33 в ОТГ, 19 у районах та 29 у містах). Цьогоріч планується провести санацію фасадів 30 освітніх закладів, відремонтувати 13,2 тис м2 дахів у 24-х школах. Замінено на металопластикові 480 вікон.

Важливою складовою надання якісних освітніх послуг є наявність сучас­ної навчальної та матеріально-технічної бази закладів освіти. У першому пів­річчі цього року за бюджетні кошти придбано 18 кабінетів та заплановано до кінця року придбати ще 95, 508 одиниць іншого обладнання в навчальні кабінети. Придбано 203 сучасних парти, 360 стільців, 52 дошки та 27 столів.

Цьогоріч придбано 11 комп’ютерних класів, 8 цифрових лабора­торій, по 16 інтерактивних дощок та мультимедійних комплектів. Найбільше комп’ю­терної техніки для шкіл планується придбати об’єд­наними територіальними громадами.

Водночас у Волочиській міській, Війтовецькій, Меджибізькій селищних, Маківській, Китайго­родській, Судилківській та Ленковецькій сільських ОТГ не закуплялися навчальні кабінети і не передбачаються кошти на їх придбан­ня в цьому році. Ще гірша ситуація по районах, лише Городоцький, Краси­лів­ський та Шепетівський райони планують придбати п’ять нав­чальних кабінетів.

Сферою особливої уваги органів влади усіх рівнів Олег Фасоля назвав питання підвезення школярів.

За даними Депратаменту освіти і науки, парк шкільних автобусів по області ста­новить 389 одиниць, з яких 349 задіяно у підвезенні, 22 потребують часткового ремонту і стоять у резерві, 12 підлягає списанню, 6 передано у військкомати. 33 шкільних автобуси із терміном експлуатації понад 15 років, 14 з них потребують негайної заміни, насамперед у Білогірському, Віньковецькому, Ізяслав­ському, Новоушицькому, Старокостянтинівському, Хмельницькому, Шепетівському районах, Дунає­вецькій міській та селищній, Берездів­ській, Ленковецькій, Судилківській. Чорноострів­ській сільських об’єднаних територіальних громадах.

Підвезення учнів та педпрацівників організовано за понад 550-ма мар­шрутами із 831 населеного пункту до 339 шкіл. Загальний кілометраж усіх шкільних автобусів в області за 1 день становить близько 19 тисяч.

Наявна кількість шкільних автобусів не забезпечує підвезення всіх учнів, які цього потребують, – саме шкільним автобусом. Залучаються транспортні засоби місцевих господарств та підприємств на умовах оренди.

Усього підвезення організовано для 13212 учнів і дітей та 2879 педпра­цівників, з них 12582 учні і 1055 педпрацівників підвозиться шкільним автобусом, 630 учнів та 1824 педпрацівника – найманим, орендованим, за угодами та іншими видами транспорту.

З початку року придбано 1 шкільний автобус. Обласною радою по­годжено розподіл коштів освітньої субвенції на придбання 7 шкільних авто­бусів за принципом співфінансування 70´30, які буде закріп­лено за оптимізо­ваними закладами освіти. На цей час проводяться процедури державних закупівель.

Проблемним питанням досі залишається забезпечення пальним шкіль­них автобусів.

Для здійснення системного контролю за технічним станом автотранс­порту законодавством передбачено щоденний передрейсовий огляд.

В окремих районах та об’єднаних територіальних громадах такий огляд проводиться водіями із залученням спеціалістів місцевих агроформувань або механіками при відділах освіти, так як обласною програмою розвитку освіти Хмельницької області не передбачено кошти на утримання ремонтно-техніч­них груп при відділах освіти.

Не менш важливим є питання щоденного медичного обстеження водіїв.

У більшості районів у навчальних закладах І-ІІІ ст., за якими закріплено шкільні автобуси, введено посади медичних сестер, які здійснюють медичний огляд водіїв. У школах, де відсутні медичні працівники, виходом із ситуації можуть бути угоди із ФАП-ми та іншими лікувальними закладами.

Окремо посадовець зупинився на питанні функціонування мережі профеесійно технічних закладів області. На Хмельниччині підготовка робітничих кадрів для всіх галузей економіки здійснюється 24 державними професійно-технічними навчальними закладами, підпо­рядкованими Міністерству освіти і науки України, та 4 навчальними центрами при установах виконання покарань.

Департаментом освіти і науки облдерж­адміністрації за участю соціаль­них партнерів розроблено регіональний план розвитку професійно-технічної освіти на 2016-2018 роки з урахуванням модернізації мережі професійно-технічних навчальних закладів, їх укрупнення, здійснення підго­товки та пере­підготовки робітничих кадрів відпо­відно до потреб регіонів.

Олег Іванович повідомив, що в результаті реалізації цього плану вже укрупнено 4 професійно-техніч­них навчальних заклади шляхом приєднання до них інших та, відповідно, створено навчальні заклади нового типу – 4 професійні центри.

Частково реалізовано пілотний проект МОН України щодо створення навчально-практичних центрів галузевого спрямування. Так, на базі ДНЗ “Хмельницький центр професійно-технічної освіти” у квітні поточного року відкрито центр за професією “швачка, кравець, закрійник”. Для підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації робітників за цією професією прид­бано необхідне швейне, прасувальне, розкрійне обладнання та комп’ютерну техніку з програмним забезпеченням САПР на загальну суму 330,0 тис. гри­вень.

На базі ДНЗ “Подільський центр професійно-технічної освіти” прово­диться організаційна робота щодо відкриття центру за професією “Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування”, на придбання техніки та необ­хідного обладнання для його створення надано суб­венцію з державного бюджету на суму 599,0 тис. гривень.

Первинна професійна підготовка та професійно-технічне навчання робіт­ників у ПТНЗ області здійснюється за 102 професіями із 17 напрямів і видів господарської діяльності для галузей сільського господарства, промисловості, будівництва, транспорту, зв’язку, торгівлі і громадського харчування, сфери обслуговування.

На розвиток матеріально-технічної бази ПТНЗ з обласного бюджету ви­ділено 2669,8 тис. гривень.

Гострим питанням фінансування закладів професійної освіти залиша­ється перерозподіл обсягу освітньої субвенції, профіцит якої становить 12553,5 тис.грн., який за попередніми обрахунками до кінця року сягне 36,0 млн. гривень.

Мережу вищих навчальних закладів формують 31 заклад різних форм власності та підпорядкування, у тому числі 8 закладів комунальної форми власності області, а саме 1 університет, 1 академія, 3 коледжі та 3 учи­лища, підпорядкованих відповідним міністерствам .

Контингент студентів вищих навчальних закладів становив 35215 осіб. З них на денній формі навчався 25951 студент, з яких за державні кошти – 16216 осіб або 46% від загальної кількості студентів, за кошти фізичних та юридичних осіб – 9735. На заочній формі навчання здобували вищу освіту 9264 особи. Торік при ліцензованому обсягу прийому 16267 осіб прийнято 7827 або 48 від­сотків. Державне замовлення на підготовку фахівців у вищих навчальних закладах виконано на 90 від­сотків.

На завершення Олег Фасоля додав, що зараз Департамент освіти і науки облдержадміністрації ставить перед собою завдання не просто створення нової освітньої мережі, а забезпечення високої якості освітніх послуг, якості знань, вмінь та навичок, які отримають учні в усіх навчальних закладах,  як кінцевий результат проведених реформ.