25.11.2021 — 11:38

Пріоритетними напрямами в галузі освіти залишається забезпечення рівного доступу дітей до якісної освіти та створення безпечних та комфортних умов для їх навчання, – Сергій Ткачук

На цьому наголосив заступник голови ОДА Сергій Ткачук під час засідання колегії ОДА, обговорюючи питання про стан формування оптимальної мережі закладів загальної середньої освіти для забезпечення надання якісних освітніх послуг. Доповіла з даного питання т.в.о директорки Департаменту освіти, науки, молоді та спорту ОДА Дарія Басюк. 

Так, на 01 листопада 2021 року в області функціонує 578 закладів загальної середньої освіти, у тому числі: 10 закладів І ступеня, 132 – І-ІІ ступеня, 290 – І-ІІІ ступенів. У закладах загальної середньої освіти навчається 138 790 дітей, працює майже 23 тисячі педагогічних та 16 тисяч технічних працівників.

Здійснюється поетапне упровадження концепції Нової української школи. Відповідно до законів України “Про освіту” та “Про повну загальну середню освіту” юридичний статус закладів середньої освіти змінюється з 2022 року, усі заклади мають поділятися на початкові, гімназії та ліцеї.

Формування мережі визначається демографічною ситуацією в області та новим територіально-адміністративним устроєм. За останні 5 років народжуваність в області зменшилася майже на 3 тисячі дітей, із 12 742 дітей у 2016 році до 9 694 у 2020 році. У сільській місцевості за останні 4 роки кількість дітей шкільного віку зменшилася на 2239, що призвело до закриття 142 закладів освіти. Двадцять закладів, які знаходилися у селищах міського типу, зазнали реорганізаційних змін. За цей період в області ліквідовано 88 закладів, призупинено діяльність –19, реорганізовано у філії – 55, реорганізовано із пониженням ступенів – 86.

Варто зазначити, що у 21 територіальній громаді відсутні заклади загальної середньої освіти із малою наповнюваністю учнями. Середня наповнюваність класів в області цьогоріч становить 18 учнів, найбільша – у Хмельницькій міській територіальній громаді – 29 учнів, найменша – у Китайгородській сільській територіальній громаді – 8.

Так, функціонування закладів загальної середньої освіти з малою кількістю учнів призводить до значних перевитрат бюджетних коштів за рахунок високої вартості утримання 1 учня. Середня вартість по області у 2020 році становила 26,0 тис. гривень. У Китайгородській сільській раді ця сума становила 49,0 тис. грн, Щиборівській – 43,0 тис. гривень. Такі затрати не забезпечують якість освіти, а спрямовуються на утримання приміщення, оплату праці та комунальних послуг.

Також у школах з малою наповнюваністю у більшості класів організовано індивідуальне навчання, відсутня повноцінна позакласна, спортивно-масова, виховна робота, що не сприяє соціалізації учнівської молоді. Типовими проблемами малокомплектної школи є застаріла матеріально-технічна база, відсутність основного навчального обладнання, недостатнє навчально-методичне забезпечення.

За словами посадовиці, насамперед, у закладах освіти необхідно створити освітнє середовище, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку. Це стане можливим лише за умови концентрації матеріальних, людських, організаційних ресурсів.

Крім того, важливим інноваційним кроком у сфері освіти є профільне навчання у старшій школі. У малокомплектних школах відсутні класи з поглибленим вивченням окремих предметів.

Оптимізація мережі закладів загальної середньої освіти передбачає обов’язкове врахування віддаленості місця проживання дитини до найближчого закладу освіти. На звітну дату підвіз учнів та педагогічних працівників здійснюють 415 шкільних автобусів. У цьому році закуплено та передано територіальним громадам 14 одиниць транспортних засобів для забезпечення підвезення дітей з населених пунктів, у яких ліквідовано заклади освіти.

Також для забезпечення доступу до здобуття повної загальної середньої освіти дітей з особливими освітніми потребами в області функціонує 11 спеціальних закладів, зокрема: шість – для дітей з інтелектуальними порушеннями, один – для дітей з порушенням зору, один – для дітей з порушенням слуху та мов­лення, три – навчально-реабілітаційних центри. Така мережа закладів повністю забезпечує регіональну потребу.

За її словами, альтернативою державним/комунальним закладам освіти з часом можуть стати приватні школи. На сьогодні в області функціонує 6 таких закладів, один з них відкрито у 2021 році у місті Хмельницький.

Варто зауважити, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради. При цьому лише після обов’язкового громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника протягом одного року.

В свою чергу, заступник голови ОДА Сергій Ткачук зазначив, що у Берездівській, Жванецькій, Китайгородській, Лісовогринівецькій сільських та Сатанівській селищній  територіальних громадах кількість малокомплектних шкіл перевищує 50% від загальної кількості закладів. При цьому у Китайгородській територіальній громаді цей показник сягає 100%, оскільки усі три наявні заклади загальної середньої освіти є малокомплектними. Тому, за словами посадовця, головам цих громад слід звернути увагу на дане питання і спільно з Департаментом освіти, науки, молоді та спорту ОДА напрацювати певну концепцію щодо його вирішення.

“Вкотре наголошую, що кожен керівник своєї громади має пам’ятати, що пріоритетними напрямами в галузі освіти залишається забезпечення рівного доступу дітей до якісної освіти та створення безпечних та комфортних умов для їх навчання”, – сказав посадовець.