11.04.2017 — 16:55

АМКУ щодо утримання комісійної винагороди з фізичних осіб під час приймання платежів за житлово-комунальні послуги

У зв’язку з підвищенням розміру комісійної винагороди за приймання готівкових платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги, Хмельницьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України інформує щодо проведення органами Антимонопольного комітету України дослідження зазначеного ринку.

За результатами дослідження ринку послуг з приймання готівкових платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги, а саме: за послуги з постачання холодної і гарячої води та водовідведення, природного газу, електроенергії та централізованого опалення (далі – Послуги), на користь надавачів цих послуг, складено звіт, витяг з якого оприлюднений на офіційному веб-сайті Комітету за посиланням:

 https://www.amc.gov.ua/amku/control/main/uk/publish/article/133235.

З метою забезпечення єдиного для всіх регіонів підходу до формування тарифів у сфері житлово-комунальних послуг, постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» затверджені Порядки формування відповідних тарифів, якими передбачено закладення у тариф на послуги з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення у складі витрат на збут «витрати на оплату послуг банків та інших установ з приймання і перерахування коштів споживачів».

Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики від 01.08.2001 №801 «Про затвердження Процедури встановлення або перегляду тарифів для ліцензіатів з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та з постачання електроенергії за регульованим тарифом» визначено структуру тарифу на постачання електроенергії населенню. За наявною в Комітеті інформацією, відповідно до положень вказаної Постанови в структурі тарифу на електричну енергію передбачено в статті «Інші операційні витрати», за статтею «Інші», витрати на оплату послуг банків.

Відповідно до Порядку проведення розрахунків за спожитий природний газ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №792 «Про забезпечення проведення розрахунків за спожитий природний газ», оплата послуг щодо приймання платежів від побутових споживачів банківськими установами та підприємствами поштового зв’язку здійснюється газопостачальними підприємствами виключно з їх поточних рахунків, які не є поточними рахунками із спеціальним режимом використання, у розмірі, що не перевищує 0,3 відсотка загальної суми коштів, що надійшли від побутових споживачів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання, відкриті газопостачальними підприємствами.

Регіональні ринки послуг з приймання платежів споживачів за Послуги (у межах яких проводилось дослідження і які були обмежені межами обласних центрів), схожі між собою за кількістю основних своїх учасників, їх структура є сталою. При цьому мають місце й регіональні особливості.

Сьогодні понад 20 банків та відділення УДППЗ «Укрпошта» здійснюють приймання готівкових платежів від споживачів за Послуги в обласних центрах.

Завдяки розгалуженій мережі філій і відділень, найбільша наближеність до споживача спостерігається у ПАТ «Державний ощадний банк України», УДППЗ «Укрпошта» та ПАТ КБ «Приватбанк».

Для сьогоднішньої ситуації з організацією приймання платежів від споживачів характерним є те, що банки/УДППЗ «Укрпошта» утримують комісійну винагороду зі споживачів під час приймання платежів за Послуги відповідно до своїх тарифів, у той час коли зазначену комісійну винагороду закладено в тариф.

  Отже:

– у разі відсутності договору про приймання платежів між надавачем Послуг та банком/УДППЗ «Укрпошта», надавач Послуги не несе витрат на оплату комісійної винагороди за приймання платежів від споживачів, закладені в тариф на Послугу, споживач сплачує комісійну винагороду за приймання платежів двічі – закладену в тариф та банку/УДППЗ «Укрпошта», відповідно до встановлених тарифів;

– у разі організації приймання платежів, коли комісійну винагороду за приймання платежів сплачує надавач Послуг та фізичні особи, споживач також сплачує комісійну винагороду за приймання платежів двічі – закладену в тариф та банку/УДППЗ «Укрпошта», відповідно до встановлених тарифів.

В обласних центрах фізичні особи мають можливість здійснити готівкові розрахунки за Послуги з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі – ПТКС).

При цьому тільки 9 з 28 банків, охоплених дослідженням, мали ПТКС, за допомогою яких фізичні особи могли здійснити готівковий розрахунок за спожиті Послуги.

Приймання платежів за Послуги через ПТКС здійснювалося як з утриманням комісійної винагороди з фізичних осіб, так і без її утримання. Розмір комісійної винагороди банків за приймання готівкових платежів від фізичних осіб за Послуги через ПТКС, як правило, встановлюється на договірній основі з отримувачем платежу (надавачем Послуг).

У Комітеті 16 листопада 2016 року за участю зацікавлених органів державної влади, ПАТ «Державний ощадний банк України» та інших банків, УДППЗ «Укрпошта», професійних об’єднань суб’єктів ринку фінансових послуг відбулась нарада з питання щодо ситуації з організацією приймання готівкових платежів від споживачів за Послуги, коли споживач сплачує комісійну винагороду двічі (закладену в тариф на Послугу та банку/іншим суб’єктам, які здійснюють приймання платежів, відповідно до тарифів, установлених на дату здійснення платежу).

За підсумками наради бачення шляхів урегулювання вказаної ситуації різне у представників органів державної влади та в учасників ринку.

Так, пропозицією від учасників ринку було внесення змін до чинних нормативно-правових актів, які регулюють питання формування тарифів на Послуги, в частині вилучення з тарифів витрат на приймання платежів від споживачів, що забезпечить встановлення економічно обґрунтованого розміру комісійної винагороди та право споживачу обирати зручний для нього спосіб та місце оплати (в касі банку, через програмно технічний комплекс самообслуговування, через Інтернет тощо), оскільки розмір комісійної винагороди за приймання платежів від споживачів, який сьогодні сплачують надавачі комунальних послуг, не покриває собівартість вказаної послуги.

Органи державної влади не вбачають за необхідне внесення вказаних змін до чинних нормативно-правових актів та бачать можливість вирішення зазначеного питання шляхом діалогу надавачів житлово-комунальних послуг та установ, які здійснюють приймання платежів, оскільки чинні порядки формування тарифів на Послуги передбачають можливість включення витрат на оплату послуг з приймання і перерахування коштів споживачів на рівні не нижче собівартості цієї послуги.

Враховуючи викладене та з огляду на те, що вирішення питання по суті виходить за межі виключної компетенції Комітету, 24 листопада 2016 року Комітетом направлено відповідні пропозиції Кабінету Міністрів України про необхідність врегулювання ситуації з організацією приймання платежів від споживачів за житлово-комунальні послуги, з метою недопущення покладання на споживача подвійної оплати комісійної винагороди.

www.amc.gov.ua

www.amc.gov.ua/amku/control/khm/uk/index

Прес-служба

Хмельницького обласного територіального відділення

Антимонопольного комітету України

вул. Героїв Майдану, 54, м. Хмельницький

тел/факс: 0382 – 742-001

 

e-mail: [email protected]