25.02.2016 — 17:26

Юні лісівники – майбутні господарі лісів Хмельниччини

325 лютого 2016 року у Хмельницькому обласному управлінні лісового та мисливського господарства відбувся семінар-практикум керівників учнівських лісництв області «Організація діяльності учнівських лісництв на базі навчальних закладів та лісогосподарських підприємств». Спільно з лісівниками управління проведення заходу забезпечували педагоги Хмельницького обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді.

Відкриваючи семінар, головний лісничий, перший заступник начальника Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства Володимир Михайлович Хоптинець нагадав, що в області діють 42 учнівські лісництва у яких навчаються і виховуються понад 900 учнів та наголосив на важливості практичної діяльності дитячих творчих об’єднань лісогосподарського профілю, успіх якої залежить від якості співпраці педагогів з лісівниками, навчання юних лісівників і залучення їх до участі у лісогосподарських заходах та природоохоронній діяльності, забезпечення обдарованим дітям можливості виконання тематичних науково-дослідницьких робіт на базі лісництв, проведення в закладах освіти профорієнтаційної роботи серед учнівської молоді на лісівничі професії.

Яскравим прикладом ефективності цього напрямку навчально-виховної роботи, яку забезпечують педагоги спільно з лісівниками Хмельниччини, назвав діяльність зразкового учнівського лісництва Пліщинської ЗОШ І-ІІІ ст. Шепетівського району – переможця 2-х Всеукраїнських зльотів юних лісівників і VІ та Х Міжнародного юніорського лісового конкурсу учнівської і студентської молоді в РФ, учнівських лісництв Богдановецької ЗОШ І-ІІ ст. Деражнянського району, Михлянської ЗОШ І-ІІІ ст. Ізяславського району, Кадиєвецької ЗОШ І-ІІІ ст. Кам’янець-Подільського району, Буртинської ЗОШ І-ІІІ ст. Полонського району, Сковородківської ЗОШ І-ІІІ ст. Старокостянтинівського району, Масівецької ЗОШ І-ІІ ст.  Хмельницького району, Полянської ЗОШ І-ІІІ ст. Шепетівського району, Вишнівчицької ЗОШ І-ІІІ ст. та Жабинецької ЗОШ І-ІІ ст. Чемеровецького району.

Крім цього, що проведений 8-11 вересня 2015 року на базі закладів освіти і лісогосподарських підприємств Хмельниччини ІХ Всеукраїнський зліт учнівських лісництв загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів, у якому брали активну участь делегації з 22-х областей держави, був чудовим прикладом взаєморозуміння й ефективної співпраці освітян і лісівників нашого краю та став знаковою віхою в історії юних лісівників України і їх наставників-лісогосподарів.

У своїх виступах-презентаціях досвіду учасники семінару – Зведенюк Микола Андрійович, керівник зразкового учнівського лісництва «Пліщинське», вчитель хімії Пліщинської ЗОШ І-ІІІ ст. Шепетівського району, Григоров Ігор Миколайович, керівник учнівського лісництва, директор Масівецької ЗОШ І-ІІ ст. Хмельницького району, Проценко Галина Дмитрівна, керівник учнівського лісництва, вчитель біології Буртинської ЗОШ І-ІІ ст. Полонського району та ряд їх колег з навчальних закладів області підкреслювали, що діяльність учнівського лісництва у школі значною мірою забезпечує поглиблення біологічних знань учнів, розширення дитячого наукового світогляду, розвиток естетичних відчуттів, формування у неповнолітніх екологічної культури та трудових умінь і навичок, що в кінцевому результаті – позитивно впливає на формування гармонійно розвинутої особистості.

Вивчаючи різнобічні функції лісу та складні взаємини між його компонентами, учні простежують прямий зв’язок між біогеоценозом лісу і врожайністю сільськогосподарських культур (попередження ерозії ґрунтів, збереження вологи в ґрунті, зменшення сили вітру, пом’якшення клімату тощо), а, вивчення місцевих деревних і чагарникових порід та інших лісових рослин і тварин, розуміння народногосподарського значення лісових ресурсів для економіки й побуту людей, підводить дітей до висновку, що ліс – це основа життя і добробуту людства, ліс – наше багатство.

5Глибоке усвідомлення цього спонукає неповнолітніх до здобування нових знань про ліс, прагнення охороняти та захищати ліс від негативного впливу абіотичних, біотичних та антропогенних факторів. В учнівських лісництвах вони проводять дослідницьку роботу з лісовими культурами за завданнями вчених, виконують лісовідновлювальні роботи, висаджують захисні лісосмуги, заліснюють береги річок, озер, схили ярів; охороняють та розселяють мурашники, приваблюють птахів, дбають про лісових звірів тощо.

Виконуючи таку важливу природоохоронну та дослідницьку роботу в галузі лісового господарства, спілкуючись з природою, відчуваючи себе частинкою природи, учні починають усвідомлювати власну причетність до її захисту і збереження, під впливом дорослих у них зароджується почуття персональної відповідальності за екологічний стан лісової флори та фауни, виникає й утверджується бажання оволодіти фахом лісівника і зробити  свій власний внесок у розбудову лісогосподарської галузі України.

Враховуючи гостру потребу навчальних закладів області в організаційно-методичному забезпеченні діяльності учнівських лісництв, Хмельницьким ОЕНЦУМ спільно з колегами і лісівниками підготовлено ряд змістовних розробок з цього напрямку навчально-виховної роботи, які отримав у електронному варіанті кожен учасник семінару. Також презентовано нарис про діяльність лісництв ДП «Шепетівський лісгосп» і юних лісівників краю «Живі смарагди Шепетівщини».
1 (1)Збірку методичних рекомендацій та документів з питань організації діяльності учнівських лісництв на допомогу їх керівникам і педагогічним працівникам навчально-виховних закладів області складено на основі чинних нормативних документів та інформаційно-методичних матеріалів Національного ЕНЦУМ МОН України, окремих методичних розробок, а також матеріалів з досвіду роботи колег з Харківщини, Волині, Кіровоградщини, Черкащини, Сумщини, Рівненщини, Вінницької обласної СЮН, Житомирського, Івано-Франківського, Львівського і Хмельницького обласних еколого-натуралістичних центрів учнівської молоді та кращих учнівських лісництв загальноосвітніх і позашкільних закладів нашого краю.

Зважаючи на важливість функціонування учнівських лісництв, як однієї з ефективних форм позакласної і позашкільної та профорієнтаційної роботи в навчально-виховних закладах, організатори семінару та його учасники загострювали увагу на окремих аспектах організаційної роботи, необхідності якісного покращення матеріальної бази кабінетів лісівництва, поглиблення співпраці педагогів і лісівників та пропагування її здобутків у ЗМІ, створення бюджетних гуртків на базі учнівських лісництв та матеріальному стимулюванні праці їх керівників. Також висловлювались щирі сподівання на досягнення нових успіхів і здобутків у спільній справі навчання й виховання майбутніх господарів лісу.

 

  Олена Зотова, методист ХОЕНЦУМ