17.01.2020 — 18:11

В Департаменті освіти і науки підбили підсумки роботи закладів освіти у 2019 році

Днями  у  Департаменті освіти і науки ОДА  відбулася нарада з керівниками закладів загальної середньої освіти обласної комунальної власності щодо підсумків роботи закладів загальної середньої освіти – об’єктів спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Хмельницької області у 2019 році та основних завдань на 2020 рік. Участь в нараді взяли радниця голови обласної державної адміністрації Оксана Ситницька, директор Департаменту Олег Фасоля, фахівці Департаменту освіти і науки та служби у справах дітей ОДА.

В ході засідання було проаналізовано стан фінансування закладів у 2019 та 2020 роках; діяльність закладів та співпрацю з обласною/міськими/районними службами у справах дітей щодо дотримання вимог чинного законодавства у сфері реалізації прав та законних інтересів дітей; акцентовано уваг уна протипожежній безпеці учасників освітнього процесу.

Особливу увагу було приділено підсумкам проведення І етапу Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки і проблемним питанням, які виникли під час її реалізації. Відповідно до затвердженого Регіонального плану реформування системи інституційного догляду та виховання дітей у Хмельницькій області на 2019-2026 роки, Стратегічного плану розвитку мережі закладів загальної середньої освіти – об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області визначено основні завдання для реалізації ІІ етапу Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки.

Зокрема, було зазначено, що у 2019/2020 навчальному році в системі освіти області функціонує 15 закладів загальної середньої освіти обласної комунальної власності, 1 дитячий будинок, 2 заклади, які знаходяться в підпорядкуванні Хмельницької, Шепетівської міських рад, 1 – у підпорядкуванні Хмельницької обласної державної адміністрації.

Для навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами функціонує 9 таких закладів. З них: 4 спеціальні школи для дітей з інтелектуальними порушеннями, 1 – для дітей з порушенням зору, 1 – для дітей з порушенням слуху та мовлення, 3 – навчально-реабілітаційних центри. Крім того, в області – 2 санаторні школи для навчання дітей з малими й неактивними формами туберкульозу та дітей із захворюваннями серцево-судинної системи.

Для навчання і виховання дітей, які потребують соціальної допомоги, в тому числі дітей-сиріт і дітей, позбавленихбатьківськогопіклування, дошкільного та шкільного віку – 1 дитячий будинок та 2 гімназії.
Станом на 28 грудня 2019 року контингент у закладах інституційного догляду та виховання становить 3595 дітей, з них – 18905 – навчаються у спеціальних, санаторних школах, навчально-реабілітаційних центрах, дитячому будинку та закладах загальної середньої освіти для дітей, які потребують додаткового соціального захисту.

У порівнянні із 2018/2019 навчальним роком кількість дітей, які навчаються та виховуються в закладах інституційного догляду та виховання, зменшено на 57.

З метою впровадження реформи закладів інституційного догляду та виховання (деінституалізації) в області затверджено регіональний план реформування системи інституційного догляду та виховання дітей у Хмельницькій області на 2017-2026 роки та  Стратегічний план розвитку мережі закладів загальної середньої освіти – об’єктів спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Хмельницької області
Мета Регіонального плану реформування системи інституційного догляду та виховання дітей у Хмельницькій області на 2017-2026 роки – координація та взаємодія у процесі реформування системи інституційного догляду та виховання дітей;  розвиток освітніх, медичних, соціальних і реабілітаційних послуг для дітей і сімей з дітьми; розвиток сімейних та інших форм альтернативного догляду для дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; кадрове забезпечення реформування системи інституційного догляду та виховання дітей; трансформація установ інституційного догляду та виховання дітей; інформаційно-просвітницька діяльність.

В рамках реалізації І етапу реформи деінституалізації розпочато оптимізацію мережі закладів інституційного догляду та виховання галузі «Освіта» ліквідовано Соколівську спеціальну загальноосвітню школу-інтернат,  змінено назви шести спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів;  створено три ліцеї; зменшено кількість дітей: у Вовковинецькій гімназії – на 87 (з 144 до 57 дітей); Орининській гімназії – на 103 (з 188 до 85 дітей);
– 01.09.2019 – припинено набір учнів до 1 класу Кам’янець-Подільського І-ІІІ ступенів «Славутинка» Хмельницької обласної ради. Також утворено обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти на базі обласного інститут післядипломної педагогічної освіти; функціонує 26 інклюзивно-ресурсних центрів. Додатково у грудні 2019 року відкрито 2 інклюзивно-ресурсних центри ( м. Хмельницький, Судилківська сільска ОТГ), відповідно до кількості дитячого населення.

Вжито заходів щодо ресурсного забезпечення впровадження інклюзивного навчання : у 13 закладах загальної середньої освіти реконструйовано шкільні бібліотеки у сучасні медіатеки (2 з яких – у 2019 році); у 30 школах 15 регіонів області утворено ресурсні кімнати; вжито заходів щодо ресурсного забезпечення впровадження інклюзивного навчання: у 13 закладах загальної середньої освіти реконструйовано шкільні бібліотеки у сучасні медіатеки (2 з яких – у 2019 році); у 30 школах 15 регіонів області утворено ресурсні кімнати.

Розроблено заходи щодо облаштування будівель закладів освіти безперешкодним доступом: із 648 закладів загальної середньої освіти: у 526 закладах освіти створено архітектурну доступність; 122- мають вільний доступ і облаштовано кнопками виклику, облаштування пандусів не потребують; у 21 школі облаштовано спеціальні туалетні кімнати для дітей з особливими освітніми потребами, в 1 – встановлено ліфт; придбано 9 спеціалізованих автобусів, якими довозяться 15 учнів з ООП до закладу освіти;

У 2019 – за кошти субвенції придбано 5 шкільних автобусів; з 13 січня 2019 – Кам’янець-Подільською міською радою організовано підвезення 16 учнів з порушенням опорно-рухового апарату, які пересуваються на кріслах-колісних та проживають у місті до навчально-реабілітаційного центру Хмельницької обласної ради.

Серед найбільш проблемних питань деінституалізації виділили нерозуміння суспільством мети та завдань деінституалізації; недостатній рівень проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи; недосконалу нормативно – правову базу щодо навчання та проживання дітей в інтернатах закладів інституційного догляду та виховання галузі «Освіта»; відсутність належних умов навчання та проживання дітей з ООП за місцем проживання; низький рівень матеріального забезпечення сімей із дітьми, які опинились у складних життєвих обставинах; недостатню кількість педагогічних працівників з відповідною фаховою (дефектологічною) освітою; недостатній рівень міжвідомчої взаємодії інклюзивно-ресурсних центрів із закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, громадськими організаціями.

Серед шляхів вирішення цих питань у Департаменті освіти і науки та Сжубі у справах дітей ОДА називають покращення інформування суспільства про реформування системи інституційного догляду та виховання дітей через соціальні мережі та засоби масової інформації; створення умов для охоплення дітей з ООП інклюзивним навчанням за місцем проживання; створення умов для надання якісної профільної середньої освіти за місцем проживання дітей; зменшення кількості дітей, які перебувають в інтернаті; забезпечення консолідації влади, інститутів громадянського суспільства; зміну стереотипного бачення подальшого існування інтернатів у закладах освіти.

Визначено було також низку першочергових завдань у 2020 році. Зокрема, буде проводитися комплексна оцінка потреб дітей та можливість отримання ними відповідної освіти за місцем проживання; прогнозування перспективної мережі кількості учнів на наступні два навчальні роки з урахуванням кількості дітей з цілодобовим перебуванням. Також планують вивчити можливість перекваліфікації та подальшого працевлаштування працівників закладів в умовах деінституалізації та популяризувати серед працівників нові форми догляду та виховання дітей: малі (групові) дитячі будинки, будинки сімейного типу, патронажні сім’ї, опікунство та усиновлення.

Аналізуючи дотримання прав та законних інтересів дітей, які навчаються (виховуються) у закладах інституційного догляду та виховання, доповідачі зазначали, що зазначені заклади забезпечують здобуття базової та повної середньої освіти через організацію єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти.

Основним документом, що регулює освітній процес, є освітня програма, що складається на основі типових освітніх програм, розроблених та затверджених Міністерством освіти і науки України. Для осіб з особливими освітніми потребами освітня програма закладів має корекційно – розвитковий складник. Освітній процес у закладах здійснюється за груповою та індивідуальною формами навчання.

Учні (вихованці) можуть проживати в інтернаті закладів (крім вихідних, святкових днів та канікул) у разі, коли перебування в дорозі в один бік перевищує одну годину або відсутнє пряме сполучення, або за протоколом реабілітації передбачено обмеження фізичного навантаження.

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які опинились у складних життєвих обставинах можуть проживати в інтернаті закладів також у вихідні, святкові дні та під час канікул, крім канікул, крім дітей, які мають опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів. За заявоюбатьківабоіншихзаконнихпредставниківздобувачаосвіти та за погодженням із службою у справах дітей за місцем проживання його може бути влаштовано до інтернату закладу на вихідні та святкові дні, крім канікул. Рішення про утворення груп інтернату затверджується наказом директора.

Виховна робота у закладах інституційного догляду спрямована на формування соціальних компетентностей та комплексної реабілітації учнів з особливими освітніми потребами на всіх етапах становлення особистості. Головна увага приділяється створенню умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, вихованню в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, формуванню належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя.

Для розвитку творчих здібностей дітей у закладах працюють гуртки, заняття в яких коригують знання учнів з навчальних предметів, розвивають творчі здібності, увагу пам’ять, мислення, покращують фізичні можливості дітей. Діти оволодівають практичними навичками, розвивають творчість та креативність. Заклади повністю забезпечені педагогічними кадрами, у тому числі з відповідною фаховою освітою для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

У закладах інституційного догляду та виховання забезпечено безпечні та нешкідливі умови навчання, проживання, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я, формування гігієнічних навичок та засад здорового способу життя учнів (вихованців).

Учнів (вихованців) забезпечено медичним обслуговуванням, що здійснюється медичними працівниками, які входять до штату закладів та фахівцями міської/районної/ОТГ дитячих консультацій та лікарями сімейної медицини у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, безоплатним медичним оглядом, моніторингом і корекцією стану здоров’я, проведення лікувально-профілактичних заходів.

Облаштовані медико-санітарні приміщення, необхідні для надання медичних послуг. Медичні кабінети забезпечено спеціальним обладнанням та медичними препаратами. За необхідності оновлюються індивідуальні програми реабілітації дітей з інвалідністю, проводяться окремі форми лікувальної фізичної культури.

У закладах передбачені приміщення, що забезпечують право дітей на індивідуальність та приватність: спальні кімнати, умивальні, санвузли і душові; кімнати особистої гігієни, кімнати для прасування, чистки одягу та взуття, кімнати для відпочинку тощо.

Утримання закладів інституційного догляду та виховання, організація освітнього процесу відбувається згідно державних санітарних норм та правил. З метою чіткої організації режиму дня, який відповідає віковим нормам учнів, збереження здоров’я й попередження харчових та інфекційних захворювань, у закладах організовано 4 або 5 разове харчування учнів, в залежності від типу закладу. За результатами медичного огляду (вересень-жовтень 2019) організовано дієтичне харчування для 111 дітей.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування у закладах передбачено збільшення асигнувань на харчування та придбання м’якого інвентарю для вихованців на 10 відсотків.

Підсумовуючи обговорення, Оксана Ситницька наголосила, що органи державної влади, місцевого самоврядування, керівники закладів освіти спільними злагодженими зусиллями мають працювати над створенням гідного майбутнього дітей.