02.04.2018 — 10:17

2 квітня – Всесвітній день поширення інформації про проблеми аутизму

Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму, встановлений резолюцією Генеральною Асамблеєю ООН у грудні 2007-го року. Щорічно цей день відзначають 2-го квітня. Вперше термін «аутистичний»ввів швейцарський психіатр Ейген Блейлер у 1908 році для опису втечі від соціального життя, яку спостерігав у дорослих, хворих на шизофренію.

Аутизм – це розлад, який виникає внаслідок порушення розвитку дозрівання синаптичних зв’язків в головному мозку підростаючого організму дитини. Цей розлад характеризується вираженим і всебічним дефіцитом спілкування та соціальної взаємодії, досить обмеженими інтересами, а також часто повторюваними діями. Гостроту цих ознак можна визначити вже у віці до трьох років. Захворювання має генетичний характер і його основні причини поки не відомі науці. Проте своєчасна реабілітація дитини з ранніх років його життя дозволяє, у багатьох випадках, домогтися вагомих результатів у соціальній адаптації, що сприяє більш повноцінному життю.

Основний критерій психологічно здорової людини – здатність до комунікації, адаптації до соціальних вимог і самореалізації.

Причини аутизації, тобто заглиблення у своєрідну віртуальну дійсність, – це, найчастіше, втеча від реальних проблем. Слід визначити, від якої саме проблеми людина прагне сховатися, – це може бути страх перед мінливим соціумом, перед спілкуванням з іншими людьми, неспроможність знайти й реалізувати себе, занижена або, навпаки, неадекватно завищена самооцінка, психотравмувальна ситуація та багато іншого.

Аутизм: сигнали, що мають насторожити

Труднощі в соціальній сфері: дитина може не виявляти цікавості до ігор із дітьми чи рідними або до будь-якої іншої взаємодії.

Проблеми комунікації: можлива відсутність або затримка мовлення, дитина не повторює за дорослими звуків, не всміхається у відповідь на усмішку, не виявляє емоцій за допомогою міміки у віці понад 9 місяців, також можлива відсутність дитячого лепетання у віці 12 місяців, відсутність звичайних жестів, таких, як показування пальцем, простягання руки, щоб дотягтися або помахати на прощання, у віці один рік та більше – не реагує, коли звертаються на ім’я. Можуть бути труднощі при контакті віч-на-віч.

Дивна поведінка (рухи, що повторюються): дитина може, наприклад, упродовж тривалого часу крутитися, розгойдуватися, викладати іграшки в лінію тощо.
Проблеми з моторикою: труднощі в координації рухів, ходіння навшпиньки.
Сенсорні проблеми: підвищена чутливість до шуму, музики, світла, одягу, запахів, купання.
Шлунково-кишкові проблеми: діарея, закреп, вибірковість щодо їжі.

Цей розлад характеризується вираженим і всебічним дефіцитом спілкування і соціальної взаємодії, досить обмеженими інтересами, а також часто повторюваними діями.

Історія знає немало яскравих особистостей, які мали деякі симптоми цієї непростої хвороби. Проте стали відомими діячами культури, політики та мистецтва. Це, наприклад, Вінсент Ван Гог і Леонардо да Вінчі, Гаррі Труман і Авраам Лінкольн, ВудіАллен і Боб Ділан, і багато інших.

За інформацією Департаменту охорони здоров’я облдержадмністрації