26.10.2018 — 12:01

Вадим Лозовий: Хмельниччина готова до наступного етапу адміністративно-територіальної реформи

25 жовтня голова облдержадміністрації Вадим Лозовий взяв участь у засіданні регіональної платформи розвитку місцевого самоврядування в Україні. Захід був організований за ініціативи регіонального відділення Асоціації міст України у рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), що реалізовується Асоціацією міст України за фінансової підтримки USAID.

Провів засідання Славутський міський голова Василь Сидор, який очолює регіональне відділення Асоціації міст України. У роботі також взяли участь голова обласної ради Михайло Загородний, народний депутат України Сергій Мельник, керівники структурних підрозділів облдержадміністрації  та обласної ради, сільські, селищні, міські голови об’єднаних територіальних громад, консультанти регіонального відділення АМУ.

Основною метою зібрання стало обговорення особливостей формування бюджету на 2019 рік. Як зазначив Василь Сидор, саме такий формат зустрічі, коли в залі збираються керівники різних рівнів та гілок влади, є дуже ефективним, оскільки дозволяє обговорити та намітити шляхи вирішення основних проблемних питань, що постають при формуванні бюджетів на наступний рік, а також завершення поточного фінансового року, обмінятися думками та досвідом.

Вадим Лозовий, вітаючи присутніх, також зауважив, що цей захід – це ще одна можливість бути почутими від найменшої об’єднаної територіальної громади до великих міст, висловити свої зауваження, напрацювання, пропозиції.

Очільник області зауважив, що при формуванні бюджетів на 2019 рік цьогоріч потрібно буде враховувати окремі зміни, що передбачені Кабінетом Міністрів України, зокрема, у податковій сфері. Це стосується акцизного збору на пальне, земельного податку для лісових господарств, податку на користування надрами тощо. Серед проблемних питань, що потребують обговорення, Вадим Миколайович також назвав питання розподілу субвенцій на медицину та освіту, фінансування ремонту доріг. “Впевнений, що сьогодні ми плідно попрацюємо і врахуємо всі побажання. Будемо намагатися вирішити всі питання, які будуть порушені тут.”

Далі у ході роботи учасники зібрання обговорили питання, що стосуються завершення поточного бюджетного року, зокрема, щодо дефіциту коштів на захищені статті, який по області складає більше 60,0 млн. гривень. Ця ситуація має місце у всіх містах обласного значення, окремих районах та ОТГ. Було зазначено, що в певній мірі проблема буде вирішуватися за рахунок перерозподілу обсягу освітньої субвенції в межах області та додаткових коштів медичної субвенції, однак окремі місцеві бюджети мають достатній фінансовий ресурс для ліквідації цього явища і, в першу чергу, це стосується бюджетів міст обласного значення.

Також під час дискусії зверталась увага на те, що незважаючи на фактичне зростання бюджету області в цілому, у 2019 році очікується погіршення якості обласного бюджету, оскільки його обсяг скорочується у зв’язку із децентралізацією. До того ж постає питання передачі з державного бюджету на його фінансування  3х вищих навчальних закладів.

Із баченням бюджетного комітету Верховної Ради України щодо формування бюджету на 2019 рік ознайомив присутніх Сергій Мельник. Зокрема, він розповів, які обсяги фінансування планується виділяти для області у 2019 році у вигляді субвенцій на розвиток інфраструктури ОТГ, соціально-економічний розвиток, з фонду ДФРР, Дорожнього фонду.

Чи найбільш жваве обговорення викликало питання фінансування будівництва та ремонту доріг. Зокрема, Славутський та Старокостянтинівський міські голови відзначили, що надходження від акцизного збору на пальне до бюджету міст залишилися фактичного на рівні 2015 року, і на сьогодні суми, що отримає бюджет не дозволяють не лише проводити ремонти, а й забезпечувати нормальне їх експлуатаційне утримання. Також вони звернули увагу на те, що незважаючи, що в область у поточному році надійшли кошти з держбюджету на ці цілі, міста фактично їх не отримали, адже пріоритетом було визначено дороги між населеними пунктами, що забезпечують під’їзд до об’єктів соціальної інфраструктури (опорних шкіл, лікарень, ФАПів, тощо).

Голова облдержадміністрації зауважив. що наразі розглядається питання, щоб у 2019 році  7% коштів, що будуть виділені для області, були розподілені для міст. “Ми не можемо сьогодні залишити міста без уваги. Наразі змінити розподіл на 2019 рік ми вже не можемо, вже відбулися комісійні слухання за участю як голів районів, так і голів ОТГ, тому я вважаю, що розподіл був здійснений досить демократично, адже ми намагалися враховувати думки усіх, у тому числі й депутатів обласної ради, –  сказав Вадим Миколайович. – Однак надалі ми маємо розробити нову стратегію розвитку краю, визначити критерії, за якими маємо обрати стратегічні економічні об’єкти, наприклад, технопарки, які для подальшого успішного розвитку мають бути забезпечені відповідними  комунікаціями, дорогами, водогоном, електромережами. Саме дороги до таких об’єктів і мають фінансуватися за рахунок коштів дорожнього фонду, адже їх успішна робота буде запорукою надходжень  бюджету, створення нових робочих місць, економічного зростання регіону в цілому.”

Також він додав, що на часі постало питання створення довоготривалого плану фінансування ремонту та будівництва доріг в області, який би відповідав стратегії економічного розвитку Хмельниччини.

Окрім фінансування доріг, учасники зібрання не оминули увагою такі важливі питання, як реформування освіти, медицини, культури, сфери соціального захисту. Присутні обговорювали особливості фінансування медичних закладів вторинного рівня надання допомоги та розподілу освітньої субвенції для міського та сільського населення в умовах створення ОТГ, підтримки розвитку профтехосвіти.

Обмінялися думками учасники засідання і щодо подальшої функціонування районних державних адміністрацій та районних рад в умовах реформи децентралізації. Вадим Лозовий та Михайло Загородний були одностайними в цьому питанні і висловили упевненість, що Хмельниччина готова бути однією із пілотних областей, що увійдуть до наступного етапу адміністративно-територіальної реформи, адже в умовах, коли більшу частину території області складають об’єднані територіальні громади, виникла нагальна потреба змін для усунення дублювання функцій різних органів влади та налагодження ефективного функціонування місцевої влади.