29.10.2018 — 13:40

В облдержадміністрації обговорили шляхи реалізації реформи деінституалізації в області

Днями під головуванням заступника голови облдержадміністрації Світлани Павлишиної відбулося зібрання у форматі круглого столу, під час якого представники Департаменту освіти і науки та  Служби у справах дітей ОДА, Обласного центру соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, інші члени міжвідомчої робочої групи з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей, керівники спеціалізованих закладів загальної середньої освіти обласної комунальної власності мали можливість обговорити найбільш важливі аспекти проведення реформи системи інституційного догляду та виховання дітей в області. Також до роботи долучилася голова постійної комісії обласної ради з питань освіти, науки, культури, молодіжної політики, спорту і туризму Інна Ящук.

Вітаючи учасників заходу, Світлана Андріївна зауважила, що роботу з реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей на рівні держави було розпочато у 2017 році. Зокрема, була прийнята Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки та План реалізації її першого етапу. Основна їх мета – зміна існуючої системи інституційного догляду та виховання дітей, зменшення кількості дітей, які цілодобово перебувають в інтернатних закладах, створення умов для повноцінного виховання та розвитку дитини у сім’ї.

Також створено Національний офіс з реформи деінституалізації при Уповноваженому Президента України з прав дитини. Координатором цієї реформи виступає Міністерство соціальної політики України.

“Збереження сім’ї є головною умовою забезпечення найкращих інтересів дитини та її благополуччя. Державою будуть передбачені додаткові заходи для заохочення та підтримки відповідального батьківства. Реформування системи інституційного догляду та виховання дітей має проводитись з урахуванням потреб, думки та інтересів кожної дитини, – наголосила посадовець. – Ця реформа передбачає, щоб кожна дитина мала сім’ю та отримувала послуги за місцем проживання. Нам необхідно докласти усіх зусиль, аби для соціалізації та допомоги дітям, які сьогодні знаходяться в інтернатних закладах, застосувати найновіший досвід та сучасний підхід.”

Особливу увагу присутніх Світлана Павлишина звернула на важливість проведення активної роз’яснювальної роботи серед населення, щоб розвіяти міфи та упередження, які виникають навколо цього питання. Адже її метою зовсім не є повне закриття інтернатів, не злам чогось, а навпаки – вона покликана створити нові умови і можливості для кожної дитини, дати їй шанс на розвиток в сім’ї та отримання повноцінної освіти, всіх медичних та соціальних послуг.

Далі учасники зібрання мали можливість ознайомитися із напрацюваннями обласної робочої групи щодо шляхів реалізації реформи мережі закладів інституційного  догляду в області. Презентацію представив директор  Департаменту освіти  і науки облдержадміністрації Олег Фасоля.

Як зазначив Олег Іванович, метою стратегічного плану є зміна системи інституційного догляду та виховання дітей на заклади з денним перебування; скорочення мережі закладів освіти із цілодобовим перебуванням вихованців та забезпечення умов для альтернативних освітніх послуг, розвиток інклюзивного навчання.

Для реалізації визначених Стратегією цілей та завдань передбачається три етапи. Кожен етап виконання Стратегії має супроводжуватися розвитком освітніх, медичних, реабілітаційних послуг для дітей та сімей з дітьми на рівні територіальної громади.

І етап (2017-2018 роки) – підготовчий – передбачає: аналіз існуючої мережі закладів інституційного догляду та виховання дітей з метою оцінювання забезпечення реалізації права дитини на виховання в сім’ї та затвердження регіональних планів реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.

ІІ етап (2019-2024 роки) – реалізація реформи – передбачає:

-реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей, зокрема шляхом їх ліквідації, реорганізація у заклади денного перебування дітей; припинення практики влаштування дітей віком до трьох років до закладів інституційного догляду та виховання дітей;

-зменшення кількості дітей, які виховуються в закладах інституційного догляду та виховання дітей, зокрема шляхом влаштування їх до сімейних форм виховання;

-скорочення мережі загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, шкіл-інтернатів для дітей, які потребують соціальної допомоги, спеціалізованих шкіл-інтернатів, гімназій-інтернатів, ліцеїв-інтернатів, колегіумів-інтернатів, санаторних шкіл-інтернатів, спеціальних шкіл-інтернатів, дитячих будинків, навчально-реабілітаційних центрів із цілодобовим перебуванням дітей та кількості дітей, які в них виховуються та навчаються.

ІІІ етап (2025-2026) — підсумковий — передбачає:

-комплексний аналіз ситуації в Україні (за регіонами) щодо забезпечення права дитини на виховання в сім’ї;

-аналіз ефективності діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо реалізації Стратегії.

Олег Фасоля нагадав, що очікуваними результатами від реалізації Національної Стратегії реформування закладів інституційного догляду та виховання є:

-поступове зменшення кількості дітей в установах інституційного догляду галузі «Освіта» (до 20 % щороку, починаючи з 2019 року);

-скорочення кількості таких закладів (до 15 % щороку, починаючи з 2019 року (крім спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів);

-припинення до 2026 року функціонування інтернатів у складі закладів освіти, в яких проживає понад 15 вихованців;

-збільшення кількості дітей з особливими освітніми потребами, охоплених інклюзивним навчанням, на 30 % щороку (починаючи з 2018 року);

-створення мережі закладів освіти для забезпечення підтримки обдарованих дітей, розвитку у них творчих здібностей, формування навичок самоосвітні самореалізації особистості;

-забезпечення якісної профільної освіти.

Директор  Департаменту  повідомив, що на цьому шляху вже зроблено цілий ряд важливих кроків, зокрема, спільно із службою у справах дітей обласної державної адміністрації зібрано та проаналізовано відомості про становище дітей у районах, містах, об’єднаних територіальних громадах, а також проведено інвентаризацію освітніх, медичних, реабілітаційних послуг, які надаються дітям та сім’ям з дітьми. Також проведено моніторинг закладів інституційного догляду та виховання дітей.

На основі отриманих даних розроблений проект стратегічного плану розвитку мережі закладів загальної середньої освіти – об’єктів спільної власності територіальних громад, сіл,селищ, міст галузі «Освіта» Хмельницької області.  У ньому передбачено черговість трансформації мережі цих закладів у розрізі груп.

Наразі приведено у відповідність до норм законодавства назви низки закладів освіти. Крім того, у складі вищезазначених закладів освіти збережено інтернат з повним або частковим утриманням за рахунок засновника Хмельницької обласної ради.

Також розпочато оптимізацію мережі закладів інституційного догляду та виховання галузі «Освіта». Рішенням дев’ятнадцятої чергової сесії Хмельницької обласної ради сьомого скликання «Про припинення шляхом ліквідації Соколівської спеціальної школи-інтернату Хмельницької обласної ради» від 14 червня 2018 року № 27-19/2018 припинено діяльність шляхом ліквідації Соколівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату для дітей з інтелектуальними порушеннями.

Аналізуючи стан діяльності закладів освіти системи інституційного догляду та виховання дітей, Олег Фасоля повідомив, що  в області нараховують 16 загальноосвітніх закладів обласного підпорядкування та дитячий будинок.

З них:
–  2 гімназії (Вовковинецька, Орининська),
–  1 санаторна школа (Плужнянська),
– 4 спеціальні школи для дітей з інтелектуальними порушеннями (Ямпільська, Берездівська, Антонінська, Голенищівська),
–  1 спеціальна школа для дітей з порушенням зору (Кам’янець-Подільська),
–  1 спеціальна школа для дітей з порушенням слуху та мовлення (Новоушицька),
– З навчально-реабілітаційні центри (Солобковецький, Кам’янець-Подільський, Ізяславський),
-1 ліцей І-Ш ступенів «Славутинка» (Кам’янець-Подільський),
-2 ліцеї П-Ш ступенів (Хмельницький, Славутський),
-1 військовий ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою (Кам’янець-Подільський).

Крім того, працює 1 санаторна школа Хмельницької міської ради, 1 спеціалізована школа з поглибленим вивченням окремих предметів Шепетівської міської ради.

Щорічно в області забезпечується проведення обліку дітей з особливими освітніми потребами. Всього у 2018 році – 32995 дитини з порушеннями у фізичному та (або) розумовому розвитку. З них: 5630 дітей – з інвалідністю.

Згідно оновленого банку даних обласної психолого-медико-педагогічної консультації станом на 01.06.2018 в області проживає із порушенням зору – 8317 дітей (з них – 40 сліпих), із порушенням слуху – 540 дитини (з них – 70 глухих), із порушенням опорно-рухового апарату – 8003 дітей, із порушенням мовлення – 8068 дітей, із раннім дитячим аутизмом – 229 дітей, із затримкою психофізичного розвитку – 678 дитина, з інтелектуальними порушеннями – 1155 дітей.

В закладах освіти інституційного догляду області станом на 05.10.2018 навчається та виховується 3402 дитини дошкільного та шкільного віку (130 та 3272 відповідно), що становить 2,5% від загальної кількості учнів, які навчаються у закладах загальної середньої освіти області. Завантаженість закладів складає 87% від проектної потужності цих закладів освіти.

У порівнянні з 2016 роком учнівський контингент зменшився на 0,4% (на 14 учнів; становив 3416 учнів). У порівнянні з 2017 роком – зменшився на 4,6% (на 158 учнів; становив 3560 учнів).

У спеціальних, санаторних загальноосвітніх школах навчаються і виховуються діти з певними порушеннями, відповідно до спеціалізації закладу. Найбільшу частину становлять діти з порушенням зору, опорно-рухового апарату, мовлення, інтелектуального розвитку.

В закладах обласного підпорядкування навчається 565 дітей з інвалідністю, що становить 17 % від загальної кількості вихованців зазначених закладів.

Розподіл вихованців за географічним походженням має такий вигляд: 1288 дітей (34,6 %) проживає в тому ж населеному пункті, де знаходиться заклад; 950 (25,4 %) – проживають в інших населених пунктах району, об’єднаних територіальних громадах; 1308 (35 %) – у населеному пункті інших районів, об’єднаних територіальних громад.

В закладах інституційного догляду навчається 187 (5%)з інших областей. З них: 4 (2%) – у дитячому будинку, 20 (11%) – санаторних школах, 5 (2,4%) – навчально-реабілітаційних центрах, 17 (9%) – спеціальних школах, 5 (2,6%) – ліцеях, 36 (73%) – військовому ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою.

У 2018 році на утримання закладів системи інституційного догляду по галузі “Освіта” передбачено видатки в сумі 293 840,4 тис. грн., що на 20,6% більше у порівнянні з 2017 роком. Вартість утримання вихованців коливається від 249 тис. до 72 тис. грн. У Берездівській спеціальній школі найвища вартість утримання одного учня і становить понад 249 тис.грн. Найнижча вартість утримання одного учня серед спеціальних закладів загальної середньої освіти у Хмельницькій санаторній школі, Кам’янець-Подільській спеціальній школі І-Ш ступенів. Середні витрати на утримання 1 вихованця у 2018 році становлять 82,66 тис. грн., що на 20,2 % більше у порівнянні з минулим роком.

Підсумовуючи  свою доповідь, Олег Іванович зробив висновок, що враховуючи сьогоднішні реалії, ефективне виконання стратегічного плану розвитку мережі закладів інституційного догляду  можливе лише за умови поєднання зусиль усіх учасників процесу та спрямування їх на досягнення максимально комфортних умов для кожної дитини.

Далі учасники круглого  столу обговорили представлені їх увазі відомості та проблеми, які можуть поставити при реалізації реформи. Активну дискусію, зокрема, викликало питання щодо перспективи організації інклюзивного навчання для дітей з окремими видами нозологій, що дозволить їм здобувати освіту та інтегруватися в суспільство у поєднані із перебуванням у родині. Також присутні одностайно підтримали думку, що потрібно проводити активнішу роботу, аби діти, які навчаються в таких закладах і проживають в тому ж населеному пункті, де вони розташовані, не були на цілодобовому перебування в закладі, а все ж жили в своїх родинах.

Особливу увагу приділили питанню створення дитячих будинків сімейного  типу, зокрема, реалізації програм підготовки батьків-вихователів, а також налагодженню співпраці з органами місцевого самоврядування, без підтримки  яких вирішення багатьох проблем є вкрай складним.

Як зауважила начальник Служби у справах дітей ОДА Ніна Магур, область вже тривалий час робить певні кроки з трансформації мережі закладів. За п’ять останніх років закрилися 5 інтернатних закладів, частина їх вихованців була всиновлена, частина повернулася до сім’ї. Працівники  соціальних служб набули  великого досвіду в наданні допомоги при організації та подальшому функціонуванні  дитячих  будинків сімейного типу. Найближчим часом планується створити ще 4 ДБСТ, в які зможуть перейти щонайменше  три десятки дітей.

Питання щодо підготовки професійних кадрів для соціальної роботи із сім’ями, які потрапили у складні життєві обставини, порушила директор ОЦСССДМ Тетяна Власюк. Як зауважила посадовець, існує нагальну потреба саме у таких фахівцях, за аналогією із соціальними працівниками, що допомагають людям похилого віку.

Окрім того, обговорювалися питання щодо можливих варіантів подальшого працевлаштування педагогів, що працюють у закладах, які будуть ліквідовані чи трансформовані у процесі реформування, вивчення досвіду інших областей, як найбільш ефективно використати будівлі та майно закладів, що буде вивільнене при закритті, тощо.

Усі учасники заходу погодилися, що основне, що має бути забезпечено при реалізації реформи деінституалізації  – право дитини на життя в родині. Світлана Павлишина наголосила підсумовуючи зустріч: “Маємо донести до всіх, що реформа закладів інституційного догляду не має на меті економію коштів чи закриття закладів як таких, адже фактичною зменшуючи кількість вихованців закладу, ми підвищуємо вартість утримання їх. Питання фінансів тут має другорядне значення.  Наше головне завдання – щоб діти отримали якомога більше родинного тепла та затишку відчували себе потрібними та захищеними. Ми маємо бути готові до будь-яких видів співпраці шляхом широкого суспільного діалогу.”