10.05.2019 — 09:46

Час шукати причини минув, пора шукати можливості! – Вадим Лозовий

Чи працюватиме далі на багатостраждальній ділянці автошляху М12, що тягнеться  від Голоскова до межі з Вінницькою областю, китайська фірма “Сіньцзянь Комюнікейшн Констракшн Ґруп”? Відповідь саме на це питання прагнули з’ясувати посадовці, що інспектували сьогодні хід виконання робіт на цій дорозі.

З представниками китайського підрядника та фірми Rendel Ltd, котра здійснює технічний нагляд за будівельними роботами відповідно до доручення Світового банку, поспілкуватися приїхали не лише обласні посадовці – голова облдержадміністрації Вадим Лозовий та т.в.о. заступника голови облдержадміністрації Сергій Ткачук, а й представник Державного агентства автомобільних доріг України – радник керівника відомства Олександр Кава. Поглянути на власні очі, що вдалося зробити на цій ділянці дороги, вирішили після цілої низки зустрічей з Віце-прем’єр-міністром Степаном Кубівим, Міністром інфраструктури Володимиром Омеляном, керівником Укравтодору Славоміром Новаком, представниками Посольства Китайської Народної Республіки в Україні, що відбулися вчора в Києві за участю Вадима Лозового.

Нагадаємо, що контракт на реконструкцію та ремонт автомобільної дороги М-12 Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам’янка (відрізок сорок кілометрів дороги від Голоскова до кордону із Вінницькою областю вартістю 38,5 млн. доларів США, був підписаний  керівником Державного агентства автомобільних доріг України Славоміром Новаком з Головою Правління компанії «Сіньцзянь», яка стала переможцем відповідного міжнародного тендеру, ще 10 жовтня 2017 року. Цей контракт та контракт на ремонт ділянки дороги М-03 на Полтавщині стали першими в Україні для представників Китаю.

На жаль, початок співпраці з китайськими дорожниками виявився не дуже вдалим. Роботи на автошляхах мали розпочатися ще навесні 2018 року, однак цього не сталося. У фірми-підрядника знаходилися десятки причин, чому вони не виконуються за графіком. Вадим Лозовий одразу запевнив китайців, що вони отримають максимальне сприяння  у вирішенні будь-яких питань, що виникатимуть в ході роботи. І обіцянки він дотримав. Однак, незважаючи на те, що голова ледве не щотижня особисто виїжджав на об’єкт та усіляко допомагав вирішувати нагальні проблеми, перші результати роботи стали помітні лише в кінці літа.

Як виявилось, не лише Хмельниччині так “пощастило”. Ще гірша ситуація склалася на Полтавщині. Китайську фірму неодноразово попереджали про розірвання контракту через невиконання його умов. І якщо в нашій області робота трохи зрушила з “мертвої точки”, то полтавчани таки ініціювали припинення співпраці, в результаті чого контракт на ремонт М-03 з китайцями розірвали.

Навесні будівельна фірма розпочала роботу вже тільки в Хмельницькій області. З початку сезону вдалося збудувати 4 км асфальтного покриття на одній з ділянок. Це складає десь 2% від усього обсягу робіт. На сьогодні, незважаючи на досить жвавий старт, фірма вже відстає на місяць від запланованого графіку. Китайські будівельники скаржаться на погоду та більші обсяги ґрунтових робіт, які доводиться виконувати, у порівнянні з тими, що передбачені проектом.

Саме тому,  аби не допустити подальших зволікань та втрати часу голова облдержадміністрації і звернувся до представників урядових відомств, що можуть повпливати на цю ситуацію. Як зауважив Вадим Миколайович у спілкуванні з журналістами, що були присутні під час сьогоднішньої зустрічі, ситуація насправді є патовою. Наразі китайці просять продовжити їм терміни виконання контракту та обіцяють, що завершать до кінця осені близько 70% дороги, а саме 2, 3, 4, 6, 7 лоти, тобто облаштування асфальтового покриття на більшій частині 40-кілометрового відрізу шляху, за винятком першого лоту (в межах смт.Голосків) та п’ятого (в межах смт.Летичів), робота на яких пов’язана із прокладанням каналізаційних мереж. Однак, за оцінками служби інженерного нагляду в особі Алі Ходжаті, представника фірми “Рендел”, більш реально буде говорити про виконання основних робіт на ділянках 2-4. Тобто є висока імовірність, що плани реалізовані не будуть.

З іншого боку, зауважує Вадим Лозовий, розірвання контракту з “Сіньцзянь” на даному етапі означатиме, що сезон 2019 року буде втрачено, адже міжнародні тендерні процедури займають досить тривалий час. Таким чином завершення будівництва може відтермінуватися ще десь на 1,5 -2 роки.

На важливості цього проекту не лише для Хмельниччини, але й для усієї України наголосив і Олександр Кава. Як зауважив посадовець, ця ділянка М-12 є частиною проекту Go Highway — транснаціонального транспортного коридору, який має поєднати українські порти на Чорному морі – кластер Одеси, Миколаєва та Херсона – з портами на Балтійському та Північному морях. Загальна протяжність його становитиме 1746 кілометрів, з яких 658 пролягають у Польщі, а 1088 пролягатимуть в Україні. Реалізувавши цей проект, Україна зможе значно прискорити та здешевити перевезення вантажів від Балтійського до Чорного моря. Загальну вартість проекту  оцінюють приблизно в 1 мільярд євро.

“Як ви знаєте, Уряд визначив коридор Go Highway пріоритетним. Завдяки цьому, за минулі два роки відремонтовано дорогу на ділянці Львів-Тернопіль-Хмельницький, виконані роботи у Черкаській та частково Вінницькій області. Цьогоріч за кошти Державного дорожнього фонду дороблять ділянку від Немирова до межі з Черкаською областю. Саме тому ми маємо докласти максимум зусиль, щоб ця дорога була відремонтована у найкоротші терміни, – сказав Олександр Степанович. – Маємо тут проблеми з підрядником, адже згідно з договором роботи мають бути завершені до 1 листопада 2019 року. Зараз очевидно, що в ці терміни підрядник вкластися не може. Тому нам потрібно ухвалити політичне рішення, чи припиняти співпрацю з цією компанією, як це було на дорозі М-03, чи все ж таки компанія мобілізується і виконає максимум того, що можна зробити цього року. В такому разі ми готові піти на поступки і відтермінувати дату завершення робіт. Але ми маємо бачити реальний прогрес.”

Аби прийняти остаточне рішення щодо контракту, делегація посадовців за участю представників преси проінспектувала ділянки дороги М-12, на яких ведуться роботи, а також оглянула дробилку, яка виготовляє щебінь для потреб китайської компанії та її асфальтний завод, розташовані на території Головчинецького гранітного кар’єру. Підсумували побачене та напрацювали остаточні рішення за результатами огляду в робочому офісі компанії “Рендал” на спільній нараді.

Після проведених перемовин сторони вирішили, що представники китайського підрядника мають уже найближчими днями надати гарантійний лист Укравтодору від керівництва компанії щодо зобов’язань з виконання робіт на трасі М-12. Окрім того, було наголошено, що фірма має належно виконувати прописані в контракті зобов’язання щодо утримання зазначеної ділянки автошляху, зокрема терміново виправити ситуацію, що склалася на одній з ділянок дороги, де дорожнє покриття поряд з новозбудованим відрізком практично вщент зруйнувалося і надзвичайно ускладнює рух автотранспорту.

Також Вадим Лозовий наголосив, що китайська фірма обов’язково має додати затверджений графік виконання усіх робіт, аби  була можливість відслідковувати, наскільки підрядник сумлінно виконує свої обіцянки. Посадовець додав, що згідно з домовленістю з представниками Посольства Китаю, особисто буде інформувати їх про стан справ.

Як зауважив Вадим Миколайович, дипломати триматимуть це питання на особливому контролі, адже проект наразі є не просто фінансовим вкладенням, він набув статусу іміджевого для Китаю. Від того, як буде налагоджена робота, залежатиме доля не лише цього контракту, а й багатьох інших, бо розірвання його боляче вдарить по діловій репутації китайських бізнесменів та може підірвати довіру до них.

“Хочемо бачити чіткі гаранті від компанії, з чітко зазначеними термінами виконання робіт, а також звернення щодо продовження терміну контракту до керівництва Укравтодору. Як каже народна мудрість, той хто хоче щось робити – шукає можливості, а хто не хоче – шукає причини. Так от, з усією серйозністю кажу: час шукати причини минув, настав час шукати можливості!” – наголосив очільник області, підсумовуючи зустріч.