23.02.2022 — 11:20

Інформація про стан фінансово-бюджетної дисципліни в області за 2021 рік

Учасники розширеного засідання колегії облдержадміністрації, яке відбулося 22 лютого, заслухали інформацію про стан фінансово-бюджетної дисципліни в області за 2021 рік. З даного питання доповів заступник начальника Західного офісу Держаудитслужби Анатолій Марценюк.

Як зазначив посадовець, протягом 2021 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в області здійснювався контроль за дотриманням законодавства з фінансових питань, економним та ефективним витрачанням коштів бюджетів усіх рівнів, а також проводилася відповідна робота щодо попередження пору­шень чинного законодавства під час використання державного і комунального майна та забезпечення належного рівня фінансово-бюджетної дисципліни в області.

Так, з метою здійснення контролю за витрачанням державних та комунальних ресурсів проведено 397 контрольних заходів. За підсумками 42 ревізій та перевірок закупівель виявлено порушення законодавства, що призвели до недоотримання бюджетами усіх рівнів, підприємствами, установами та організаціями області належних доходів, а також незаконного і нецільового витрачання та недостачі ресурсів на загальну суму 67,1 млн грн та 156,2 млн грн втрат ресурсів унаслідок неефективних управ­лінських дій/рішень, ризикових операцій.

Зокрема, найсуттєвіші порушення фінансової дисципліни вчинено установами, підприємствами та організаціями області, що належать до сфери енергетики – 24,3 млн грн, освіти і науки – 22,3 млн грн, будівництва і житлово-комунального господарства – 11,9 млн гривень. Мають місце і порушення у закладах охорони здоров’я – 4,6 млн грн, органах державної влади та оборони – 2,0 млн грн, соціальній сфері – 1,1 млн грн, органах місцевого самоврядування – 0,6 млн грн та агропромисловому комплексі – 0,2 млн гривень.

Під час проведення 4 державних фінансових аудитів встановлено факти неефективних управлінських дій і ризикових операцій, що призвели (можуть призвести) до упущених вигод (неотриманих доходів) та непродуктивних (зайвих) витрат на загальну суму 480,1 млн гривень.

У 31% охоплених ревізіями об’єктів виявлено порушення законодавства при нарахуванні та виплаті заробітної плати, інших виплат і різних видів допомоги на загальну суму 2,5 млн гривень. З року в рік виявляються факти порушення законодавства України щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти. Сума таких порушень за звітний період становила 1,99 млрд грн, з яких при проведенні моніторингів закупівель задокументовано 1,96 млрд гривень.

Також постійно фіксуються факти використання бюджетних коштів всупереч їх цільовому призначенню, за звітний період таких порушень задокументовано на загальну суму 17,7 млн гривень.

За наслідками проведеного моніторингу закупівель Управлінням попереджено витрачання бюджетних коштів на закупівлю товарів, робіт та послуг шляхом відміни 55 процедур закупівель на загальну суму 476,9 млн грн, а також розірвання 50 договорів закупівлі на суму 54,0 млн гривень. Водночас, ще 94 бюджетні установи і організації, державні і комунальні підприємства, якими при проведенні 136 процедур закупівель на суму 833,3 млн грн допущено порушення чинного законодавства, що вплинули на результат закупівлі, не врахували рекомендацій Управління щодо усунення таких порушень.

Проблемним також є питання усунення виявлених ревізіями та державними фінансовими аудитами фактів порушення фінансово-бюджетної дисципліни і прийняття неефективних управлінських рішень керівниками підприємств, установ та організацій, а також врахування і виконання ними пропозицій, наданих за результатами проведених контрольних заходів.

За наслідками проведених заходів державного фінансового контролю до бюджетів усіх рівнів, бюджетних установ, організацій та підприємств додатково надійшло 5,2 млн гривень. Економічний ефект від упровадження 23 пропозицій, наданих за результатами проведених аудитів, становить 11,5 млн гривень.

За матеріалами проведених контрольних заходів за порушення законодавства 21 посадову особу підконтрольних об’єктів притягнуто до адміністративної відповідальності. Правоохоронними органами розпочато сім досудових розслідувань та вручено п’ять повідомлень про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

В свою чергу, голова адміністрації Сергій Гамалій акцентував увагу голів райдержадміністрацій, керівників структурних підрозділів облдержадміністрації, міських, селищних, сільських голів на забезпеченні дієвого контролю за станом фінансово-бюджетної дисципліни в області, відшкодуванні виявлених працівниками аудиторської служби правопорушень.

“Необхідно забезпечувати повноту та правильність обліку і фінансової звітності, відшуковувати резерви наповнення бюджетів. Поряд з цим, органам Держаудитслужби в області потрібно активізувати діяльність з контролю за законним і ефективним використанням бюджетних коштів та збереженням фінансових і матеріальних ресурсів області”, – сказав голова адміністрації.