03.08.2018 — 15:16

Управління Держпраці: інспекторів праці ОТГ навчали, як ефективно реалізовувати надані повноваження у сфері праці

За ініціативи управління Держпраці у Хмельницькій області та за підтримки Департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації відбувся практичний семінар для інспекторів праці органів місцевого самоврядування щодо здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю. Участь у заході взяли представники Головного управління Пенсійного фонду України в області, Головного управління ДФС у Хмельницькій області, інспектори праці управління Держпраці та об’єднаних територіальних громад.

Начальник управління  Олексій Глушаков відкриваючи форум зазначив: «На сьогодні уже 34 інспектора праці об’єднаних територіальних громад Хмельниччини  мають відповідні посвідчення для реалізації повноважень у сфері праці та повинні продемонструвати результат своєї роботи. Адже реалізація на місцях виконавчими органами міських (міст обласного значення) рад та сільськими, селищними, міськими радами об’єднаних територіальних громад наданих повноважень у сфері праці надасть можливість спільними зусиллями захищати трудові права більшої кількості працівників області, виявляти значно більше фактів не оформлення трудових відносин з працівниками, виплати заробітної плати без здійснення бухгалтерського обліку, не своєчасної виплати заробітної плати, порушення мінімальних гарантій в оплаті праці і, як наслідок, сприятиме збільшенню надходжень як до державного бюджету, так і до бюджетів територіальних громад за рахунок зростання сум сплачених податків та загальнообов’язкових відрахувань із заробітної плати».

Під час семінару було зазначено, що однією з підстав проведення інспекційного відвідування інспекторами праці є інформація отримана від Пенсійного фонду щодо відсутності нарахування в поточному звітному періоді, відсутності індексації, про наявні скорочення чисельності працівників, про роботодавців, у яких 30% і більше працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів та працівників, які виконують роботи (надають послуги) за договорами ЦПХ в одного роботодавця більше року, нарахування заробітної плати менше мінімальної, роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків.

Також, інспекційні відвідування проводяться за інформацією фіскальної служби, а саме – невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності; факти порушення законодавства про працю, виявлені у ході здійснення контрольних повноважень; факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом; роботодавців, що мають заборгованість із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника.

Зазначалось, що неоформлені належним чином трудові відносини впливають і на мешканців громади, адже «тіньова» зайнятість призводить до ненадходження податків до місцевих бюджетів, які б допомагали громаді розвиватись і підтримувати реалізацію програм соціально-економічного розвитку, програм охорони здоров’я, освіти, культури та соціального розвитку. До прикладу, за інформацією Пенсійного фонду, у травні 11,1 тис. найманих працівників працювали неповний робочий час та 6,3 тис. осіб виконували роботи (надавали послуги) за цивільно-правовими договорами. Поширений факт – встановлення усім найманим працівникам, і навіть керівникам підприємств, посадових окладів на рівні мінімальної заробітної плати, що може свідчити про наявність тіньової зарплати.

За інформацією ГУ ДФС у Хмельницькій області з початку 2018 року до офіційного працевлаштування залучено 1529 працівників, які були неналежно оформлені, залучено 641 фізичну особу до державної реєстрації, як суб’єктів підприємницької діяльності. За результатами 180 фактичних перевірок виявлено 60 неоформлених найманих працівників.

Учасникам семінару детально роз’яснено процедуру проведення інспекційних відвідувань та організацію не виїзних інспектувань. Звернуто увагу на Порядок повідомної реєстрації інспекційних відвідувань та рішень інспектора праці про відвідування роботодавця, звітування про виконання покладених на ОМС контрольних повноважень відповідно до вимог підпункту 4 пункту 14 Порядку здійснення Держпраці та її територіальними органами державного нагляду за додержанням законодавства про працю, Порядок оформлення процесуальних документів по здійсненню контролю за додержанням законодавства про працю.

Фахівці Управління Держпраці роз’яснили колегам правові підстави та повноваження інспекторів праці, проаналізували норми законодавства про працю. Акцентували на підставах проведення інспекційних відвідувань, зважаючи на те, що ця інформація особливо важлива для інспекторів праці органів місцевого самоврядування, які нещодавно приступили до виконання своїх повноважень. Наголосили на активізації роботи інспекторів праці органів місцевого самоврядування щодо збільшення кількості контрольних заходів з питань дотримання законодавства стосовно порядку оформлення трудових відносин, дотримання строків та гарантій в оплаті праці.

На завершення учасникам форуму надано відповіді на усі поставленні запитання відносно практичних аспектів здійснення заходів щодо легалізації трудових відносин та заробітної плати та співпраці і взаємодії з органами Пенсійного фонду, ДФС, управління Держпраці.