12.04.2019 — 17:16

У Департаменті охорони здоров’я провели чергову колегію

9 квітня у конференц-залі Державного патологоанатомічного центру відбулася чергова колегія Департаменту охорони здоров’я. Участь у її засіданні взяв голова обласної державної адміністрації Вадим Лозовий.

Під час колегії розглянули стан надання спеціалізованої амбулаторної та стаціонарної допомоги населенню області, а також забезпечення ЛПЗ області медикаментами та виробами медичного призначення.

Головний позаштатний спеціаліст з організації амбулаторної допомоги ДОЗ ОДА Наталія Бондарук повідомила, що амбулаторну допомогу другого рівня надають 5 міських поліклінік, 20  ЦРЛ, 3 районні лікарні, 1 вузлова лікарня та 1 діагностичний центр. Фахівець повідомила, що в ЦРЛ навантаження на 1 зайняту ставку лікаря-спеціаліста складає 4773 відвідувань на рік проти 3893 відвідувань у містах. Як висновок, менша кількість відвідувань на 1 зайняту посаду в міських закладах вторинного рівня відбувається за рахунок організаційних змін, впорядкування направлення на консультацію на другий рівень з ПМСД та через обмеження кількості записів хворих до спеціаліста на робочий день.Крім того, велику роль відіграє і введення електронного запису до лікарів-спеціалістів в міських поліклініках. На рівні районів ця робота ще впроваджується. Тому пацієнти звертаються в багатьох випадках до спеціалістів без направлень сімейного лікаря, що і призводить до  збільшеної функції лікарської посади.

Наталія Бондарук підкреслила, що зі створенням центрів ПМСД та розмежуванням функцій первинного та вторинного рівня надання медичної допомоги, кількість відвідувань лікарями хворих вдома постійно зменшується та ця функція поступово передається на первинний рівень надання медичної допомоги. В більшості закладів другого рівня відвідування лікарями вдома проводяться після відвідування сімейним лікарем та за погодженням зав. поліклінікою. Найбільше відвідувань вдома проводять хірурги, ортопеди-травматологи та офтальмологи.

Фахівець наголосила: чим краще поставлено питання направлення хворих  на третинний рівень в закладі другого рівня,  тим менше  пацієнти вимушені звертатися самостійно в ці заклади, але питання наступності надання медичної допомоги в даний час потребує допрацювання на всіх рівнях допомоги.

Головний позаштатний спеціаліст з організації стаціонарної допомоги ДОЗ ОДА Тетяна Полончук звітувала про надання спеціалізованої стаціонарної допомоги населенню області. Вона зазначила, що в Україні триває докорінна трансформація системи охорони здоров’я, яка передбачає перехід до моделі, яка орієнтується на пацієнта та медичні послуги. Відповідно до завдань Уряду у поточному році триває робота з підготовки до реформування стаціонарної медичної допомоги, яке заплановане на наступний рік.

Першопрохідцем перетворення закладу ВМД у КНП в області стала СМСЧ м. Нетішин, яка з минулого року працює у новому юридичному статусі.

Станом на 1 січня лише 12 ЦРЛ (60%) розпочали  таке перетворення. Станом на 1 квітня статус КНП уже отримали 3 ЦРЛ (Віньковецька, Городоцька, Славутська), 11 перебувають у процесі перетворення за рішеннями відповідних рад та ще 6 лікарень (Білогірська, Деражнянська, Ізяславська, Новоушицька, Старокостянтинівська, Старосинявська) на етапі подання документів на розгляд сесій районних рад.

Тетяна Миколаївна наголосила, що за розпорядженням КМУ в області створено 3 госпітальних округи, які в рамках пілотного проекту Агенції з міжнародного розвитку США (USAID) впроваджують Методологію визначення багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування (БЛІЛ) для стратегічного планування округів.

Департамент неодноразово підтверджував доцільність збереження кожної ЦРЛ в області. Але саме госпітальні ради госпітальних округів мають ухвалити рішення стосовно розвитку (правильніше – формату подальшого функціонування) кожної з ЦРЛ.

Рівень госпіталізації в Україні перевищує аналогічний в економічно розвинутих країнах у 3 та більше разів.

Кількість пологів в акушерських стаціонарах області зменшилась на 6% або 673 пологів і склала 10675. 5 стаціонарів мають менше 200 пологів за рік (це Чемеровецька, Летичівська, Теофіпольська, Віньковецька, Полонська ЦРЛ) та більше 400 – 7 стаціонарів: перинатальні центри – обласний, Хмельницький міський, Кам.-Подільський та Шепетівська, Дунаєвецька, Старокостянтинівська ЦРЛ і СМСЧ.

Національна служба здоров’я України задекларувала, що не буде співпрацювати з пологовими відділеннями, де кількість пологів менше 400.

Тетяна Полончук підкреслила, що одним із головних завдань для вторинної ланки залишається проведення автономізації закладів.

Про стан забезпечення ЛПЗ області медикаментами та виробами медичного призначення повідомляла начальник відділу обліку, економіки та супроводу державних програм ДОЗ ОДА Олена Мартинюк.

Відповідно до  постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 року № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» визначено порядок закупівлі лікарських засобів за Національним переліком. Наприкінці 2017 року, проводилось ознайомлення з методикою розрахунку повної потреби в лікарських засобах  та відповідно кожним закладом галузі проведено обрахунок з подальшим поданням до Департаменту. Міністерство охорони здоров’я зобов’язало надавати звіт по закупівлі лікарських засобів за Нацпереліком та понад Нацперелік щомісячно.

Відповідно до звіту по закупівлі за 2018 рік загальна потреба по області в лікарських засобах по Нацпереліку на рік склала 259,6 млн. грн. Фактично проведено закупівлю по Нацпереліку в цілому по галузі на суму 81,3 млн. грн.

За проведеним розрахунком потреби в лікарських засобах понад Нацперелік необхідно 37,7 млн. грн., фактично закуплено 11,9 млн. грн.

Повна потреба на 2019 рік станом на 01.03.2019 року складає 131,1 млн. грн.

На виконання бюджетної програми КПКВ 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» в 2019 році область отримала лікарські засоби та медичні вироби на  загальну суму близько 45 млн грн. Вказана сума складає близько 38%  від запланованих поставок з державного бюджету 2018 року.

Зокрема, найбільший  відсоток  отримань відносно заявок 2018 року склали поставки препаратів для хворих на орфанні метаболічні захворювання, гемофілію, розсіяний склероз, муковісцидоз. Крім того, кошти на донорство крові, дихальні розлади новонароджених, тест-смужки для дітей хворих на цукровий діабет, інші напрямки закупівель.

На початку березня 2019 року стартувала кампанія Міністерства охорони здоров’я зі збору заявок у потребі у лікарських засобах та медичних виробах на 2019 рік.

У цьому році перелік напрямків закупівель розширено. Вперше проводиться закупівля лікарських засобів для пацієнтів дорослого віку, які страждають ювенільним ревматоїдним артритом, а також дорослих хворих на  первинний імунодефіцит.

Згідно до додатку № 5 до Закону України «Про державний бюджет України на 2019 рік» Хмельницькій області на виконання бюджетної програми КПКВ 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» виділено понад 179 млн. грн.

Наразі МОЗ надано до опрацювання заявки  за 13 напрямками закупівель.  7 з них вже опрацьовані та направленні до МОЗ України, інші 6 знаходяться на етапі опрацювання.

Рішенням сесії обласної ради від 22 лютого 2019 року виділено на закупівлю лікарських засобів та виробів медичного призначення на суму 28, 6 млн. грн. (кошти залишку медичної субвенції 2018 року). Зокрема, додаткові кошти на закупівлю витратних матеріалів для проведення гемодіалізу; для безперебійного надання невідкладної допомоги пацієнтам із захворюваннями серцево-судинної системи необхідне забезпечення витратними матеріалами (коронарними стент-системами, оксигенаторами, сетами для апарату реінфузії крові, тощо); для забезпечення пільгової категорії населення області ендопротезами; на придбання  штучних кришталиків та витратних матеріалів для проведення оперативного лікування катаракти пільговій категорії населення (інваліди, ветерани війни, учасники АТО, інші; на забезпечення витратними матеріалами для проведення замісної ниркової терапії у вигляді перитонеального діалізу; на часткове забезпечення хворих препаратами для корекції фосфорно-кальцієвого обміну та корекції анемічного синдрому (еритропоетину, альфакальцидолу); на забезпечення хворих з трансплантованими органами імуносупресивними препаратами; на закупівлю тромболітичних та антитромботичних препаратів; на придбання металоконструкцій та інструментарію для покращення надання травматологічної допомоги населенню області; на медикаментозне забезпечення невідкладних випадків у хворих на гемофілію необхідно закупити фактори згортання крові пацієнтам з гемофілією А, Б, С, хворобою Віллебранда, інгібіторними формами гемофілії; на закупівлю препаратів для лікування дітей хворих на рідкісні хвороби; на закупівлю тест-системи для скринінга донорської крові, обстеження населення на ВІЛ/СНІД; для забезпечення лікування новонароджених;на закупівлю препаратів, що попереджують та зупиняють кровотечі («Карбетоцин», «Октаплекс»); для лікування орфанних хвороб дорослого населення (ювенільний ревматоїдний артрит, первинний імунодефіцит, муковісцидоз , бульозний епідермоліз).

Після розгляду усіх питань порядку денного колегія ухвалила відповідні рішення.